„Rómában megtaláltam,
hogyan szolgálhatom legjobban Istent:
e szegény gyerekek segítése által,
és nem is hagyom ezt el semmiért a világon.”[1]
Nem véletlenül ünnepeltük Európa első nyilvános, ingyenes – Kalazancius által alapított – népiskolájának négyszáz éves évfordulóját a következő címmel: Iskola mindenkinek – összhangban az idézett Jomtieni nyilatkozattal.
Nevelőnek nevezünk mindenkit, aki közreműködik a nevelő folyamatban, szoros értelemben az iskola területén, tágabb értelemben minden más területen: a családban, a lelkipásztorkodásban, a társadalmi életben, a szabadidőben stb.
E sokszínű pluralizmus kihívására a piarista iskolának azáltal kell (meg)felelnie, hogy
Kalazancius nevelői felfogása nemcsak az egyén, hanem a társadalom javára is irányul (reformatio reipublicae).[104] Ez azt jelenti, hogy
Egy autentikus kalazanciusi pedagógiának arra kell késztetnie bennünket, hogy kritikus elemzésnek vessük alá azokat a nevelési terveket, amelyeket azokon a helyeken nyújtanak nekünk, ahol dolgozunk. Számos olyan van közöttük, amely elégtelen és hiányos filozófiai-antropológiai elveken alapszik.[105] Másfelől az a bonyolult vonatkozási és elvárási rendszer, amely iskolánkban található, olyan „rejtett tantervet” szül, amely olykor nagyon meghatározza gondolkodásmódunkat és a nevelő folyamatot.
Ezért szükséges, hogy minden intézményünkben alaposan vizsgáljuk meg és elemezzük tevékenységünket, hogy világos és egyértelmű nevelési tervünk legyen. A nevelési autonómia, amelyet az államok egyre inkább elismernek, megkönnyíti e terv megvalósítását. Az ún. transzverzális területek valódi segítséget nyújthatnak a piarista nevelési eszmény megvalósításához, amennyiben az iskolai programokon keresztül lehetőséget biztosítanak a humán, a társadalmi és keresztény nevelésre.
Magunkévá kell tennünk s meg kell valósítanunk Kalazanciusnak azt az elgondolását, hogy közvetlenül a szakmunkás életre neveljünk,[106] annál is inkább, mivel manapság éppen ezen a nevelési területen találkozunk olyan tanulókkal, akikre leginkább ráillik a kalazanciusi „leginkább szegények” meghatározás.
Rövidség:[107] minthogy a módszerekre való túlságos figyelés
megvalósíthatatlanná és szinte használhatatlanná teszi őket.
Egyszerűség és alkalmazkodás a tanuló életkorához,[108] tehetségéhez és
felkészültségéhez.
Gyakorlati hasznosság:[109] az alkalmazott módszereknek hasznosaknak kell
lenniük, hogy a tanuló megfelelő munkát találhasson, és megtalálja helyét a
társadalomban.
Módszertani újítás: a nevelő szakmai felkészültségének megmutatkozása.
Értékelés: hangsúlyozni kell az értékelés nevelő-alakító értékét, s nem
szabad csak összegzést látni benne.
Tanárképzés: a pszichológia és a szervezőkészség terén, valamint a tanulási
és értékelési módszerek tekintetében.
Aktivitás: amely mindig figyelemmel van és törekszik a tanuló folyamatos
növekedésére.
Mindenki különbözik a többiektől, és mindenkinek a fejlődése bizonyos meglévő képességekből, érdeklődési körökből, szükségletekből indul ki. Ezt a felfogást vallották az első kalazanciusi iskolában.[110] Ezért a legmesszebbmenőkig személyre szabottá kell tennünk nevelő, lelkipásztori és tanító tevékenységünket, és meg kell keresnünk azt a módszert, amely az egyes tanulóknak megfelel. Hasonlóképpen törekednünk kell arra, hogy ugyanazon osztályban – természetesen nem kockázat és erőfeszítés nélkül – a tanulás különféle módjait vezessük be.
Kapcsolatainkat illetően a következőket kell figyelembe venni:
Alapvetőnek és elengedhetetlennek tartjuk a következőket:
Minden intézmény – szükségleteinek megfelelően és összhangban a fentebb leírt kritériumokkal – egyéb szervezeteket is létrehozhat, amelyek szükségesek a különféle nevelési programok és tantervek szerint.
Ezek a nem iskolai intézmények azokra a neveléssel összefüggő, alapjában véve nem formális kihívásokra, igényekre, szükségletekre adott válaszként születnek,[127] amelyek korunkban kibontakoznak. Jelenvalóvá teszik a kalazanciusi karizmát, kreatív hűségben megvalósítva.
Minthogy az egész világot behálózó globalizációs folyamat részesei vagyunk, szükséges, hogy túllássunk saját konkrét intézményeink határán, s jelen legyünk olyan szervezetekben, amelyek a nevelési elképzelések és célkitűzések megvalósításán, összehangolásán fáradoznak akár egyházi, akár civil területen, helyi, nemzeti és nemzetközi szinten. Ily módon nagyobb lehetőségünk nyílik Kalazancius eszméinek terjesztésére, valamint mi magunk is gazdagodhatunk azáltal, amit másoktól tanulunk.
Közösségeinknek támogatniuk kell ezt a jelenlétet, s közösségeink szabják meg, milyen mértékben vállalhatnak szerepet szerzeteseink ilyen jellegű szervezetekben.[144]
A nevelők képzése nagyon fontos feladatunk, amelyet megkövetel tőlünk
Ez a feladat különösen nehéz. Megköveteli tőlünk, hogy nagyon alapos és folyamatosan frissített felkészültségünk legyen, hogy legyünk képesek vezető, szervező szerepre, és mélyen éljük meg szerzetesi mivoltunkat. Nevelő intézményeinknek, az egyes provinciáknak és az egész piarista rendnek törekednie kell, hogy ennek az új apostoli feladatnak az egyház buzdítását követve eleget tudjon tenni.
Semmit sem érne a dokumentumnak ez az első fejezete, ha ezek után nem állítanánk magunk elé azt a kontextust, amely saját iskolánkat jellemzi. Lehet, hogy ennek az iskolának 300 éves történelme van, lehet, hogy csak egynéhány éves. Az iskola helyzetének, kontextusának megfogalmazása magával hozza tehát, hogy felidézzük az iskola történetét, bizonyos személyek emlékét, hagyományokat stb.
Ezt az első fejezetet akkor dolgozzuk fel helyesen, ha például a következő kérdésekre válaszolunk:
• Mi jellemzi ma azt a környezetet, ahol piarista munkánkat végezzük?
• Összehasonlítva saját helyzetét az ebben a fejezetben leírtakkal vagy egy másik, A piarista karizma ma című dokumentumnak az első fejezetében (Karizmánk a történelem folyamán) találtakkal, milyen hasonlóságokat és különbségeket fedez fel?
• Fogalmazza meg, milyen diákok hiányoznak a mi intézményünkből, amelyekről viszont igenis azt mondja a dokumentum, hogy piarista iskoláink elsősorban értük vannak!
• Miben hasonlít ez a diák ahhoz, akit az I. fejezet vagy A piarista karizma ma című dokumentum II. fejezete említ?
• Mit tudnánk tenni annak érdekében, hogy iskolánkba elsősorban olyanok járjanak, akik szolgálatára tulajdonképpen létrejött, vagy hogy legalább iskolánk elinduljon ezen az úton? Milyen az a diák iskolánk környezetében, akiről kifejezetten elmondható, hogy a „leginkább szegény”?
• Soroljon fel olyan jellemzőket, melyek hiányzanak a dokumentumból és A piarista karizma ma dokumentum 26., 27. és 28. pontjából!
• Ez az elképzelés megfelel annak, amelyet nevelési terveink, pedagógiai programjaink megfogalmaznak? És mostani öregdiákjaink olyan személyek, amilyenekké alakítani szerettük volna őket?
• Mit tudnánk tenni öregdiákjaink között, hogy felszínre hozzuk és továbbfejlesszük korábban kialakított személyiségvonásaikat?
• Hasonlítsa össze, mit mond ez és mit A piarista karizma ma dokumentum erre vonatkozólag!
• Ilyen nevelőkről beszélnek a mi nevelési terveink és pedagógiai programjaink is? A jelenlegi nevelők megfelelnek ennek az eszményképnek?
• Mit tudunk tenni, milyen úton-módon segíthetjük, hogy nevelőink megfeleljenek a kalazanciusi-piarista iskola elvárásainak? Jól megválogatjuk, milyen nevelőket, tanárokat alkalmaz az iskola?
• Sorolja fel azokat a jellegzetességeket, amelyek hiányoznak iskolájából, s azokat, amelyekkel ki lehetne egészíteni a dokumentumot!
• Vesse össze ezeket a jellegzetességeket azzal, amit a Krédó, Küldetésünk és A piarista karizma ma dokumentumok mondanak!
• A nevelési tevékenység és az iskola típusa megegyezik-e azzal, amit nevelési terveink és pedagógiai programjaink tartalmaznak? És a mi saját aktuális nevelő tevékenységünkkel, valamint jelenlegi iskolánkkal?
• Hogyan tudnánk világosan felmérni, magunk elé állítani nevelő tevékenységünket? Értékeljük-e, ellenőrizzük-e nevelő tevékenységünket is, vagy csak a diákokat?
• Van-e valamilyen tevékenység, munkaterület, amelyet piaristának tartunk, s mégis hiányzik a dokumentumból?
• A felsoroltak közül melyik létezik nálunk?
• Ha alaposan megvizsgálják azokat a területeket, amelyen működnek, mit gondolunk, mindegyikről elmondható, hogy piarista szolgálat?
• Gyűjtse össze A piarista karizma ma dokumentumból mindazt, ami iskolán kívüli intézményeinkre vagy az iskolán kívüli piarista munkára vonatkozik!
• Ezek közül melyeket kellene jobban felkarolni és nagyobb figyelemmel kísérni?
1. Vö. Vincenzo Berro: Annotazioni, I, 73. o. (Severino Giner Guerri által javítva)
2. Ludwig von Pastor: Geschichte der Päpste, XI. kötet, Freiburg im Breisgau 1927, 433. o.
3. Vö. Vincenzo Berro: Annotazioni, I, 73. o.
4. Vö. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: Declaración sobre la escuela: Nada nos va a hacer abandonar. [Nyilatkozat az iskoláról: Semmi sem vehet rá, hogy elhagyjuk.]
5. II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, Szent István Társulat, Budapest 1996, 96. pont.
6. A Katolikus Nevelés Kongregációja: A katolikus iskola a harmadik évezred küszöbén, 1998, 15. pont.
7. Vö. Carta Apostólica de Juan Pablo II al P. General, (24. 06. 1997) 3–4. pontok.
8. Vö. Ecclesia in America, Libreria Editrice Vaticana (1999. január), 71. pont.
9. Josep María Balcells: Declaración Institucional en el „Ano Internacional de la Familia, 1994”.
10. Vö. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: Declaración sobre la escuela, 2. pont; vö. Oktatás – rejtett kincs. A Jacques Delors vezette Nemzetközi Bizottság jelentése az UNESCO-nak az oktatás XXI. századra vonatkozó kérdéseiről, Osiris, Magyar UNESCO Bizottság, Budapest, 1997.
11. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: Declaración sobre la escuela, 2. pont.
12. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 5. pont.
13. Vö. Carta Apostólica de Juan Pablo II al P. General (24. 06. 1997).
14. Vö. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 10–18. pontok.
15. Constitutiones S. Josephi Calasanctii (1622) 5. (A továbbiakban: CC)
16. ugyanott, 26.
17. ugyanott, 5.
18. ugyanott, 25.
19. J. M. Lesaga – M. A. Asiain – J. M. Lecea: Documentos fundacionales de las Escuelas Pías, Ediciones Calasancias, Salamanca 1979, 211. o., 3–5. pontok.
20. Vö. Dionisio Cueva: Calasanz. Mensaje espiritual y pedagógico, ICCE, Madrid, 1973, 1195–1445. pontok.
21. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 4. pont.
22. Osvaldo Tosti: Carisma y espiritualidad de Calasanz, in El carisma de José de Calasanz, Cuadernos 22, ICCE, Madrid 1999, 54. o.
23. Vö. CC 175, 203; Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség. Összefoglaló tanulmány, Budapest, Magyar Piarista Tartományfőnökség 1996, 80. pont.
24. György Sántha: San José de Calasanz. Obra pedagógica, BAC, Madrid 19842, 506kk o.
25. Vö. CC 5, 191–194; 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 8, 28. pontok.
26. Vö. CC 4, 198; 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 8, 27. pontok.
27. Vö. CC 2; 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 8, 26. pontok.
28. Vö. Formación de los profesores de las Escuelas Pías en el Espiritu Escolapio, tema 4, Roma 1993, cap. 3.
29. Vö. CC 198, 216.
30. CC 116, 213; Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 9. pont.
31. Discurso de Juan Pablo II al 44o Capitulo General (5 julio 1997), 2. pont.
32. György Sántha: San José de Calasanz, i. m., 273–276. o.
33. Vö. CC 4.
34. Vö. CC 5.
35. Vö. CC 197; Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 104. pont.
36. Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 92–99. pontok.
37. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 9. pont.
38. György Sántha: San José de Calasanz, i. m., 273–276. o.
39. ugyanott, 112–113. o.
40. Vö. CC 203–211; Carta Apostólica de Juan Pablo II al P. General (24. 06. 1997), 2, 5. pontok.
41. Vö. CC 316–334. pontok.
42. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 26. pont.
43. Epistolario di san Giuseppe Calasanzio, (ed. da Leodegario Picanyol) vol. IV., Ed. Calasanctianae, Roma, 1952, 1442. levél. (A továbbiakban: EP)
44. CC 178.
45. Giovanni Ausenda: Apostolato extra-scolastico nella tradizione scolopica, Curia Generalizia dei Padri Scolopi, Roma, 1983 (Coll. Quaderni 5).
46. CC 200; Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 77, 91. pontok.
47. CC 184; Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 59. pont.
48. Vö. Freire, P.: A la sombra de este árbol, El Roure, Barcelona, 1997.
49. Vö. Luis Padilla: Intuiciones de Calasanz sobre la formación escolapia, ICCE, Madrid 1998, cap. IV; EP 1332, 1443, 1333.
50. György Sántha: San José de Calasanz, i. m., 618. o.
51. Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 55. pont.
52. Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 55. pont.
53. Vö. A Kegyes Iskolák Rendjének Regulái, 100–104. (A továbbiakban: Regulák)
54. Capitolo Generale Speciale: Dichiarazioni e Decreti, Curia Generalizia, Roma, 1970, 130–138, 140–141, 231, 324–328. pontok. (A továbbiakban: DD)
55. Vö. Nem Keresztények Titkársága: Diálogo y Misión, 1984.
56. Vö. Ecclesia in America, i. m., 71. pont.
57. Vö. Regulák, 115.
58. Vö. Congregación General: La misión de las Escuelas Pías en la Nueva Evangelización, ICCE, Madrid, 1995, 158kk pontok.
59. Vö. XLI Capítulo General: Los escolapios se interrogan, Ediciones Calasancias, Salamanca, 1980.
60. Vö. Andreu Trilla: Tender hoy a la pobreza evangélica..., in Analecta Calasanctiana, 77–78 (1997).
61. II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, i. m., 42. pont.
62. Vö. Regulák, 105–108.
63. Vö. II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, i. m., 96. pont.
64. ugyanott, 96. pont.
65. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, I. 5. pont.
66. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 10. pont.
67. CC 23.
68. CC 203, 207; A Kegyes Iskolák Rendjének Konstitúciói, 89, 107. (A továbbiakban: Konstitúciók); Regulák, 111.
69. CC 16, 19, 21, 23, 26; Konstitúciók 105; Regulák, 97.
70. Josep María Balcells: Declaración Institucional en el „Ano Internacional de la Familia: 1994”.
71. H. J. Sokalski, C.: Ano Internacional de la Familia. Mensaje al Simposio Escolapio de Pedagogía.
72. Capitulo General Especial: Declaración sobre la espiritualidad calasancia, Roma, 1971, 138. jegyzet; Konstitúciók, 89; Regulák, 104.
73. Vö. II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, i. m., 98. pont.
74. Vö. Carta Apostólica de Juan Pablo II al P. General (24. 06. 1997).
75. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 9. pont; Kol 2,2–3
76. Jn 14,6kk; 18,37; 1Tim 2,4–5; II. János Pál: Redemptor hominis, 7–10. pontok; Regulák, 103.
77. CC 6 és 7; Konstitúciók, 9–10 és 102.
78. Vö. Congregación General: La misión de las Escuelas Pías en la Nueva Evangelización, i. m., 99, 109, 110. pontok.
79. Vö. Formación de los profesores de las Escuelas Pías en el Espiritu Escolapio, tema 4, Roma 1993, cap. 3.
80. Vö. Congregación General: La misión de las Escuelas Pías en la Nueva Evangelización, i. m., 126. pont.
81. Vö. II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, i. m., 96. pont.
82. Vö. Congregación General: La misión de las Escuelas Pías en la Nueva Evangelización, i. m., 116. pont.
83. Vö. CC 2; Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 5. pont; DD 123–124.
84. Vö. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 9, 11 és 26. pontok; CC 203; DD 45, 109–111; Regulák, 101.
85. Konstitúciók, 2.
86. Konstitúciók, 87.
87. Regulák, 109.
88. Vö. Congregación General: La misión de las Escuelas Pías en la Nueva Evangelización, i. m., 122. pont.
89. Vö. 44o Capítulo General: Documentos: Misión, in Ephemerides Calasanctianae, ottobre 1997, no 10 (465. oldal).
90. Ecclesia in America, i. m., 18. pont.
91. EP 471.
92. Vö. CC 23. pont.
93. Vö. J. L. Corzo: Los cristianos hoy en la escuela calasancia, in Analecta Calasanctiana, 77–78 (1997).
94. VI. Pál Pápa: Evangelii Nuntiandi, 20. pont.
95. Vö. Oktatás – rejtett kincs, i. m.
96. CC 2; Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 15. pont.
97. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 26. Pont; Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 25. pont.
98. VI. Pál Pápa: Evangelii Nuntiandi, 29. pont. Puebla, 1040.
99. Vö. Primer Congres Internacional de Ciutats Educadores, Barcelona, noviembre de 1990.
100. 44. Egyetemes Káptalan: Politikák: V, 1.
101. CC 210.
102. VI. Pál Pápa: Evangelii nuntiandi, 19. pont.
103. II. János Pál: Redemptoris missio, 20. pont.
104. CC 2.
105. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 7. pont.
106. Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 92–99. pontok.
107. CC 216.
108. CC 216.
109. CC 216.
110. Vö. CC 197; Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 104. pont.
111. EP 181; Vö. Tonti bíboroshoz írt emlékirat, 23, 26. pontok.
112. György Sántha: San José de Calasanz, i. m., 352–359.
113. Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 50. pont.
114. Vö. Luis Padilla: Intuiciones de Calasanz sobre la formación escolapia, ICCE, Madrid 1998.
115. Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, i. m., 76. pont.
116. Vö. Oktatás – rejtett kincs, i. m. 76–78. o.
117. György Sántha: San José de Calasanz, i. m., 618.
118. Konstitúciók, 91.
119. ugyanott.
120. Vö. CC 186–192; 198; 212–216; 190–191; 202.
121. Congregación General: La misión de las Escuelas Pías en la Nueva Evangelización, i. m., 221kk pontok.
122. ugyanott, 192kk pontok.
123. Vö. Regulák, 109–115.
124. Vö. CC 2; 175; 203.
125. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 18. pont. Vö. Regulák, 94–95.
126. Vö. Regulák, 136–141.
127. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 26. pont.
128. Regulák, 136; Konstitúciók, 95.
129. 44. Egyetemes Káptalan: Carisma y ministerio: una historia que recordar, una historia que construir, I., Líneas de acción de las Escuelas Pías (Cuadernos 20), Publicaciones ICCE, Madrid, 1997, 46.
130. 44. Egyetemes Káptalan, a missziókról szóló VII. politika címe.
131. Konstitúciók, 25, 26.
132. Vö. Regulák, 137.
133. 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 26. pont.
134. Regulák, 113 és 136. pontok; 44. Egyetemes Káptalan, 1997: A piarista karizma ma, 26. pont.; DD 929.
135. Konstitúciók, 92; Regulák, 140.
136. 42o Capítulo General, Parroquias escolapias, in Documentos del 42o Capítulo General de los PP. Escolapios, Ediciones Calasancias, Salamanca, 1986 (Cuadernos 9), 2.7. pont (21–22. o.).
137. Konstitúciók, 87; Regulák, 109.
138. 42o Capítulo General: Parroquias escolapias, i. m., 31–37. old.
139. ugyanott, 2.4. pont.
140. ugyanott, 2.8. pont.
141. CC 178.
142. Regulák, 113.
143. Regulák, 113.
144. Regulák, 136; Konstitúciók, 95.
145. Memorial a los cardenales Giustiniani, Lancelotti y Soana, in Salvador López: Documentos de San José de Calasanz, Editorial Calasancia Latinoamericana, Bogotá, 1988, 172–174.
146. Vö. XLI Capítulo General: Los escolapios se interrogan, i. m., 1980, 236.
147. Regulák, 128.
148. Regulák, 126.
149. Regulák, 125.