« november |
(Karácsony hava – Télelő – Álom hava)
Minden nap 8-20 óráig megtekinthető
2008. december 11. csütörtök 17-19 óra
a Mentés Másként Trióval
A program ingyenes!
II. emeleti díszterem
2008. december 18. (csütörtök), 18 óra
I. emeleti Tanácsterem
Az előadás után közvetlenül:
2008. december 18. (csütörtök), kb. 19.45
a Borostyán együttes koncertje
II. emeleti díszterem
2008. december 19. (péntek)
Karácsonyi koncert
|
templom
6. Szent Miklós Napja
Legendája az Érdy kódexben található. A legenda szerint, miután szülei
meghaltak, ő minden örökségét a szegények között osztotta szét. Egy
elszegényedett nemesember három lányát ablakon át bedobott, keszkenőbe kötött
pénzekkel mentette meg a feslett élettől. Ő a házasság, az anyaság oltalmazója,
a gyermekek barátja. Ünnepe a karácsony vigíliája, annak előjátéka. Szent
Miklós a patrónusa a gabonakereskedőknek, az ügyvédeknek, a patikusoknak, a
halászoknak, a raboknak, a zarándokoknak. „Szent Miklós pénzé”-nek nevezik a
megvásárolt jószágra, portékára adott foglalót. Névünnepén, illetve annak
vigíliáján a régiségben „Miklóst jártak” – a püspök krampuszok kíséretében
betért azokba a házakba, ahol gyerekek vannak, vizsgáztatta, imádkoztatta őket,
majd jutalmat, vagy büntetést osztott. Dunántúlon a „Láncos Miklós” éktelen
zajjal vonult végig a falun, hogy távol tartsa a gonoszt. Az a Mikulás szokás,
amikor a gyermek ablakba kitett cipőjébe ajándékot tesz a Mikulás, csupán egy
évszázadra tekint vissza.
8. Szeplőtlen fogantatás ünnepe
A kereszténység egyik legmisztikusabb és legnagyobb ünnepe. Máriát a
kiválasztottsága folytán nem terheli az eredeti bűn, mint minden más anya
szülöttjét. Mária patyolattisztasága az egek tartóoszlopa. A Szeplőtlen
Fogantatás oszlop a Szentháromság szobrokkal együtt egyik meghatározója barokk
városképeinknek, de falvaink jó részében is föllelhetők.
13. Luca napja
A magyar néphagyomány egyik legjelesebb alakja. Luca napja a méhében
hordozza az új esztendő reménységeit, de gondjait is. Luca holdudvarán, vagyis
időszakában a legrövidebbek a nappalok és leghosszabbak az éjszakák: a
gonoszok, a bűbájosok, a boszorkányok ideje ez. A középkori Európában a nép
hitében, tudatában az oltáron tisztelt Szent Luca mellett egy boszorkányszerű,
rontó-bontó Luca is élt: lucapuca, lucaasszony. Ez egy kísértetszerű jelenség,
aki az emberek rontására törekszik.
Ezen a napon kezdték sarjaztatni a lucabúzát. Ha a szára karácsonyig jó hosszúra nőtt, akkor jó termést vártak. A karácsonyi asztalon világoskék szalaggal kötötték át, a közepébe szentelt gyertyát tettek. Szokás volt az oltárra, vagy a karácsonyfa alá is betenni.
Az asszony megjelenése Luca napján szerencsétlenséget hozott: nem engedték be a házba, sem rokont, sem szomszédot. Luca napján jártak el a legények kotyolni, ez egy termékenységvarázsló játék volt.
21. Tamás napja
Szent Tamás az ácsok, építészek védőszentje. Aki a napján disznót öl,
minden évben ezen a napon kell ölnie, mert különben Tamás öli meg a disznókat.
Az e napon ölt disznó háját különféle gyógynövényekkel, fűszerekkel
összekeverve betegségek ellen használták. A karácsonyi ételeket e napon
szentelik. A disznóval a régi ember az „öreget”, az elmúlt esztendőt ölte meg
önmagában is: áldozott, innen a tor kifejezés. Minden esztendőben kétszer
tették ezt: Jézus, a fény születése előtt és farsangkor a megújulást
megelőzően.
24. Ádám és Éva bűnbeesése
Ádám és Éva bűnétől a közénk születő Isten vált meg bennünket, újra, meg
újra, minden esztendő karácsonyán. Ez a szakrális év legsötétebb napja.
Bűnbánat és szigorú böjt jellemezte, de ez a Születés előkészítése is.
25. Karácsony
A téli napforduló ősi ünnepe, a kereszténységben Jézus földi születésének
emléknapja, az öröm és békesség, a család és a gyermekek, az otthon és a
szülőföld, az életet adó fény megszületésének ünnepe. A világosság győzelme a
sötétség fölött.
A karácsonyfa a XIX. században érkezett jövevény, ettől kezdve terjedt szét az egész országban, kezdetben a polgári házakban, majd a falvakban is. Almával, dióval ékesítették. Karácsony ünnepét betlehemezés, szentcsalád-járás vezette be. Az alsóvárosi templomba a századfordulón még dudaszóval vonultak be az éjféli misére a pásztorok. Az éjféli mise Úrfelmutatása alatt az istállókat fény töltötte be, a kutak, a források, a patakok aranyossá váltak. Ekkor mutatta meg eredményét az advent idején (Márton, Katalin, András, Borbála, Miklós napján végzett) jósló cselekedetek eredménye. Miséről hazamenet megterítették az asztalt. A karácsonyi asztal a házi oltár a hálaadás és könyörgés eszköze volt. Az asztalra kerülő ételek egészség és szerencsejósló húsfélék, édesség és gyümölcsök voltak. Kora reggel regősök járták be az utcákat.
26. István napja
Egészség és terményvarázsló nap – zabot és sót szenteltettek ekkor,
regősök járták a házakat. Mise után „istvánoltak”: zeneszóval, rigmusokkal
köszöntötték az Istvánokat.
27. János napja
János az áldások és az imádságok szószólója, templomok és oltármesterségek
patrónusa, céhek védőszentje. Az utolsó vacsorán és a passióban való teljes
szerepénél fogva a népi jámborság megalapozója és az emberiség képviselője.
Tiszteletének egyik legsajátosabb fejleménye a „Szent János áldása”, vagyis a
borral való köszöntés, áldomás. A János-napi borszentelés borvidékeinken a mai
napig élő szokás.
28. Aprószentek napja
A Heródes parancsára legyilkoltatott csecsemők emléknapja. Suprikáló
(vesszőző) nap, ugyanis ezen a napon a pásztorok bekopogtattak minden házba,
ahol állatot őriztek és vesszőből font „korbáccsal” a ház asszonyát és az
eladó lányokat „megverték”. Ez egyfajta termékenységvarázslás, mert ősi hit
szerint a rügyező vesszővel való megveretés termékenységet okoz. A suprikálókat
étellel, itallal kínálták.
31. Szilveszter napja
Az esztendő utolsó napja. Szokásainak tartalmát és hiedelmét Újév napjától
kölcsönzi. A régiségben estéjén evés-ivás, mulatozás nem volt, mindenki a
templomba ment. Éjfélkor meghúzták a harangokat és templomi énekeket,
zsoltárokat énekeltek, a plébános hálát adott az elmúlt esztendőért és
lelkierőért könyörgött a következő évre. A Galga mentén ekkor készítették el a
„hagymakalendáriumot”. Egy nagy fej vöröshagymát tizenkét részre szedtek
szét, sót tettek mindegyik levelébe, s a kemencepadkára helyzeték őket.
Mindegyik levél egy-egy hónapot jelölt, amelyik levélben a só reggelre
megnedvesedett, az a hónap majd esős lesz.
A programok helyszíne:
|
A programok támogatói:
|