Szeged, 1995. május 20., 2. szám
A latin eredetű és a magyarban is meghonosodott formáció szó alapjelentése (alakítás) mellett sok nyelvben a következő értelmet is hordozza: nevelés. Tanulságos eltöprengeni azon, hogy ezek a szavak, formáció és nevelés kapcsolatban vannak egymással. Ha a nevelés amely nyelvünkben a növelés és növekedés felhangjait tartalmazza formálás is, akkor nem mindenestül önműködő folyamat, mert külső beavatkozást, alakítást igényel. S ha formáció növekedés is, akkor eredménye nemcsak az alakot megálmodó leleményességen múlik. Az is említésre méltó, hogy a latin forma szó immár a magyartól eltérően nemcsak a dolog külső vonalait, a "huzatát" jelenti, hanem olykor lényegként is magyarítható. Így a nevelő, aki formát ad, nemcsak szabdal valamit, hanem valamivé tesz. Aki pedig növekszik, nemcsak ilyen-olyan alakot ölt, hanem magamagát tárja föl.
Minden oktatási intézmény határozott (nevelési) célokkal rendelkezik. Úgy rendezkedik be, hogy minden mozzanatában ezek felé a célok felé segítse azokat, akiket tagjaiként tart számon. Medret kínál az életnek: nemcsak küld valamely irányban, hanem ő maga a meder.
Nagy merészség kell manapság ahhoz, hogy egy intézmény partok közé fogja az életet. Az inkább szétterülni vágyó élet természetes ellenállásán túl ugyanis meg kell küzdenie saját bizonytalanságával is. Ez utóbbi pedig azért is különösen nehéz feladat, mert ez a bizonytalanság nem egyszerűen legyűrni való tétovaság. Olyan korban élünk, amely gyanúval tekint mindenféle határozott mederalakításra, s nem is ok nélkül.
Mi, egyházi iskolákban élők, piaristák is nap nap után tapasztaljuk, hogy elfogy alólunk az út, hogy valóban "aporoúmenoi" ahogy Szent Pál írja a korintusiaknak (vö. 2Kor 4,8) , de él bennünk a meggyőződés, hogy mégsem útvesztőben járunk ("exaporoúmenoi"). Ha nem látjuk is határozottan, miféle formában kell megjelennünk, nem esünk kétségbe. Mert igaz ugyan, hogy a hitünk szavakba és tettekbe öntése, a hit megvallása vált mára problematikussá, a hitünkben nem inogtunk meg. S ez a hit nem csupán valamiféle tiszteletre méltó, de megfoghatatlan tartást jelent, a hitben való kitartás pedig nem a hajdan volt bizonyosság lendülete. A hit Szent Pállal élve ismét engedelmesség, "szófogadás": befogadása annak a szónak, amely az Igéről szól. A hit átadatás a Krisztusról szóló tanítás formájának (vö. Róm 6,17), amely utat nyit gondolkodásunk számára, és formát ad az életünknek (J. Ratzinger).
Azok az oktatási intézmények, amelyeket egyházi iskoláknak nevezünk, egyházi közösségként akarnak formálni. Olyan közösségként, amelyben elér minket az Igéről szóló szó, és ahol magunkba fogadhatjuk az Igét a vele való közösség révén. Az egyházi iskolák tehát Krisztust, az Életet hordozó formák, szentségek a szó eredeti értelmében: a Jézus Krisztussal való találkozás alkalmai. Méghozzá nem önerőből, hanem engedelmességből, nem magukat teszik szentséggé, hanem átadatnak az egyházban megformált tanításnak, és így válnak Szó-fogadókká.
Az egyházi iskola formákba terelt élete a formatio, a nevelés, amelynek célja az, hogy az Életnek adja át növendékeit.
Urbán József SP
Az ISKOLASZÉK utolsó ülésének egyik témája vallásos nevelésünk volt. Év elején ment ki az egyik évfolyamnak az alábbi körlevél. Tartalma, mondanivalója semmit sem vesztett aktualitásából
Kedves Szülők!
Iskolánk jellegéből fakadóan nálunk program a vasárnapi szentmise, amelyet legalább olyan lényegesnek tartunk, mint a hétköznapi tanítási órákat. Mivel diákjaink más plébániai elkötelezettségét is fontosnak érezzük, ezért idén a következőket határoztuk el:
Minden hónap 3. vasárnapján kötelezően elvárjuk diákjainkat, hogy itt, a Felsővárosi templomban, diáktársaikkal közösen vegyenek részt az este 6 órakor tartott diákmisén (amelyre egyébként szívesen látjuk a szülőket is). Erről semmiképp ne maradjanak távol tanulóink.
A hónap többi szentmiséjéről elkérhetik magukat a pénteki osztályfőnöki órán, amennyiben saját plébániai közösségükkel vagy családjukkal akarják ünnepelni a vasárnapot. Ehhez a távolmaradáshoz tehát tanulóink vagy szüleik előzetes kérése szükséges.
Előre is köszönjük szíves együttműködésüket.
Szeged, 1994. szeptember 14., Osztályfőnök
Mindkét negyedik osztály rekollekcióval és szerenádozással készült a ballagásra. Szombaton az új iskola-névtábla felavatása után az ünnepi szentmisét Gyulay Endre püspök atya mondta. Hétfőn aztán megkezdődtek az írásbelik. Sem a magyar, sem a matematika nem volt túlságosan nehéz: mindenki bizakodva várja a javítás eredményeit Míg a negyedikesek írtak az alsóbb évfolyamok kirándultak: Győr, Mecsek, Zemplén a szélrózsa minden irányába
A jövő hét a felvételi írásbelik ideje: drukkoljuk a negyedikeseknek, hogy szorgalmas munkájuk méltó gyümölcsöt teremjen!
Idén a TANÉVZÁRÓT a Karolinával közösen a Dómban tartjuk. Június 10-én, szombaton délelőtt háromnegyed kilenckor gyülekezünk a templom főbejáratával szemben a téren. A Tedeumos szentmise és ünnepség után osztályaikba vonulnak a fiúk. Ott az osztályfőnökükkel értékelik az évet és megkapják a bizonyítványukat.
Június 12-étől a szóbeli érettségi vizsgák kezdődnek. Hétfő-kedd: IV.A; szerda-csütörtök: IV.B.
Az idén is lesznek nyáron túrák: tanári vezetéssel lehet sőt ajánlatos evezni, kerekezni, gyalogolni De szellemi kalandokról is igyekszünk gondoskodni a fiúk számára: lehet jelentkezni angol nyelvi táborra és nyár végén egy reneszánsz olvasótáborra Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy nem mindenki engedheti meg magának a drága nyaralást. Ezért ezeket a közös kirándulásokat igyekszünk mentől olcsóbban előállítani és ismételten felajánljuk a rászorulók számára az anyagi segítséget
Úgy tűnik nem vagyunk elég kedvesek az önkormányzatnak. Nemcsak hogy elvették a Sárgát ahol csónakjaink parkoltak és a jó időben testnevelési óráinkat tarthattuk és vízi kirándulásainkat indíthattuk , hanem a Szent György téri focipálya lefedése elé is akadályokat állítottak: a műemlékesek egyenlőre határozott nemet mondtak. Mi azért tovább verjük a vasat hátha megenyhülnek kicsit
Az előző szám óta lezajlottak a még függőben lévő országos versenyek. Iskolánk tanulói becsülettel álltak helyt a döntőkben is:
Irodalom OKTV: Tóth Ákos 3.A. az országos döntőben 8. helyezést ért el. Sárközi Sándor tanár úr készítette fel.
Lóczy Lajos Középiskolai Földrajzverseny: Nyári Krisztián 2.A. az országos döntőben 6. helyezett lett. Győri Ferenc tanár úr volt a felkészítője.
Kitaibel Pál Országos Középfokú Iskolai Biológia és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny: Czmarkó László 1.A. a döntőben a jelen lévő ötven tanuló közül 32. lett. A felkészülésben Bán Sándor tanár úr segítette.
Révész Géza Országos Középiskolai Pszichológiaverseny: Csapi Attila 4.A. az országos döntő első fordulója után 16. helyezett lett. Fodor Gábor és Bán Sándor tanár urak készítették fel.
"Emese álma" Történelmi Vetélkedőn a Csóka Balázs, Erős Gábor, Kun Attila (mind 2.A.) összetételű csapatunk a területi döntőn a 27 induló csapat közül ötödik helyezést ért el. A csapatot Károlyi Attila tanár úr segítette a felkészülésben.
Károly Iréneusz Katolikus Iskolák Fizikaversenye: Sárközi Máté 2.A. a gyakorlati versenyen 1. helyezést ért el. Rácz László tanár úr segítette a felkészülését.
A diákoknak és a felkészítő tanároknak gratulálunk és további eredményes helytállást kívánunk!
Újra és újra felmerül a bizonyítvány első két jegyének objektivitása és fontossága. Hogy milyen szempontok vezetnek bennünket az értékelésnél, fontoljuk meg az alábbiakat:
MAGATARTÁS
Példás: Az Intézmény szabályait megtartja, tanáraival és társaival tisztelettudó. Társait pozitív módon befolyásolja, segítőkész. Közösségi feladatokat szívesen vállal.
Jó: az Intézmény szabályait megtartja, tanáraival és társaival tisztelettudó. A közösségben passzív, visszahúzódó.
Közepes: Vannak - nem túl súlyos - fegyelmi kihágásai. Könnyen befolyásolható negatív irányban. A közösséget nem építi viselkedésével. Akinek igazgatói, osztályfőnöki intője van és/vagy több igazolatlan órája, nem lehet közepesnél jobb a magatartása.
Rossz: Sok fegyelmi ütközése van az Intézménnyel, tanáraival. Társait tudatosan negatív irányban befolyásolja. Akinek igazgatói rovója van, nem lehet jobb a magatartás jegye.
SZORGALOM
Példás: Kötelességét jól elvégzi, az órákra lelkiismeretesen készül. Bizonyos tárgyakból többletmunkát is végez. Az órákon aktívan vesz részt.
Jó: Kötelességét képességéhez mérten jól elvégzi, az órákra lelkiismeretesen készül, de többletmunkát nem végez. Az órákon inkább csak passzív a jelenléte. Bukásra nem állhat egyetlen tárgyból sem.
Változó: Teljesítménye képességéhez mérten ingadozó. Nem törekszik komoly munkára. Sokszor készületlen. Esetleg egy vagy kettő tárgyból még bukásra is áll.
Hanyag: Rendszeresen nem készül órákra. Tanulmányaival nemigen törődik. Teljesítménye lényegesen képessége alatt van. Több tárgyból is bukásra áll.
(Larry Christenson nyomán)