[ Piár Tájék | SzePi ]

Piár Tájék

A SZEGEDI DUGONICS ANDRÁS PIARISTA GIMNÁZIUM
IDŐSZAKOS TÁJÉKOZTATÓJA

Szeged, 1995. március 31., 1. szám


Beköszöntő

Mivel egyre nőtt az igény iskolánkkal kapcsolatos hasznos és gyakorlati információkra, elhatároztuk, hogy időszakos kiadványban rendszeresen tájékoztatjuk az érdeklődőket. Elsősorban dákjaink szüleire gondoltunk, de természetes, hogy öregdiákjaink és int ézményünk minden kedves barátjának szólnak az alábbi hírek, információk.

Aktuális örömeinket és gondjainkat szeretnénk megosztani egymással: a megosztott öröm kétszeres és a közös terhek súlya megoszlik. Nem titkon reméljük, hogy az olvasottak nyomán termékeny párbeszéd és még pezsgőbb együttműködés tud megindulni az Iskola t ágabb közösségén belül...

Hogy ne legyen egyoldalú az információ-áramlás, kérjük, akinek mondanivalója van a nagyobb nyilvánosság felé, bátran keresse meg Szerkesztőségünket, hogy gondolata, ötlete bekerüljön a következő Piár Tájék-ba.

Ez új kezdeményezéstől sokat várva és a jövőben sokat bízva mindenkit szeretettel üdvözölnek: a szerkesztők

[vissza az elejére]


Az iskolaszékről

Az iskolaszék december 11-én alakult meg iskolánkban. A szülők, a tanárok és a Rend tanácskozó-tanácsadó testülete. Az alakuló ülésen megválasztottuk a tisztségviselőket.

Elnök: Kovács Mihály SP
Alelnök: Erős Istvánné (2.A)
Titkár: Angyal László
Tagok: Dr. Horváth Paula (4.A)
Dr. Bánsági Tamás (4.B)
Roczkó Tomiszláv (3.B)
Dr. Máthé Ellák (3.A)
Doszpod László (2.B)

Minden évfolyam két-két szülőt delegált a testületbe. A jelenlegi első osztályok a következő tanévben választják meg képviselőiket.

A piarista rendet, a fenntartót Kovács Mihály házfőnök úr és dr. Kispéter József, az Élelmiszeripari Egyetem tanszékvezető fizika professzora, szegedi piár öregdiák képviseli.

A tanári karból Angyal Lászlót, Győri Ferencet és Szegheő József SP-t választották be a testületbe.

Az Iskolaszék ülésein meghívottként, tanácskozási joggal rész vehet az iskola igazgatója, gazdasági vezetője, a szülői munkaközösség három tagja. A diákságot közelről érintő kérdések megvitatásához a tanulók képviselőit is meghívjuk.

[vissza az elejére]


AZ ÉRETTSÉGIRŐL

Az idén három kötelező és két választható tárgyból kell érettségizni: magyar nyelv és irodalom (írásbeli 240 perc, és szóbeli); történelem (szóbeli); matematika (írásbeli 180 perc).

Egy idegen nyelv (írásbeli és szóbeli): kötelezően választott.

Az ötödik tárgyat szabadon választhatják a tanulók: érdeklődés ill. továbbtanulási szándékuk szerint.

Mentesül az idegen nyelv érettségitől az a tanuló, akinek középfokú, vagy felsőfokú állami nyelvvizsgája van, (írásbeli és szóbeli) illetve aki két központi felvételit ír.

Az állami nyelvvizsgával rendelkezők nyelvi jegye az érettségi bizonyítványba jeles eredménnyel kerül be.

Az írásbeli érettségi vizsgák 1995. május 15-én (magyar), 16-án (matematika), 17-én (idegen nyelv) lesznek.

A szóbeli érettségi vizsgák 1995. június 12-15. között lesznek.

[vissza az elejére]


A BALLAGÁSRÓL

1995. május 13-án, szombaton lesz az újrainduló iskola első ballagása. A két negyedik osztály a Festő utca – Munkácsy utca sarkán lévő épület osztálytermeiben gyülekezik 9.00 órától. Itt lesz alkalom a virágok átadására. A ballagás 9.30-kor indul a Maros utcai épületbe és onnan visszatér a diákotthoni régi épület elé. Itt fogjuk felavatni Kocsis László szülő míves ajándékát: az iskola új névtábláját és címerét. Ezt követően hálaadó szentmise lesz. Ezután az ifjabbak elbúcsúztatják a végzős diákokat.

[vissza az elejére]


KIRÁNDULÁSAINK

Az apropót, hogy kirándulásainkról írjak, az idei síelés adta. Érzésem, hogy sem szülők, sem diákok nem egészen "piaristásan" gondolkodnak túráinkról.

Az átkosban megszűnt a cserkészet – melyet igazából a piaristák (Sík Sándor) virágoztattak fel Magyarországon – és nem lettünk úttörők. Mégis túráink megmaradtak, mert roppant nevelő erőt érzünk bennük.

Szélesre tárul a fiúk előtt a világ: új tájakat, új embereket fedezhetnek fel...

Az emberi kapcsolatokat más minőségben élik meg: más egy kiránduláson a tanár-diák, diák-diák, (esetlegesen szülő-gyermek viszony)...

Új élethelyzeteket és életformákat tapasztalhatnak meg a fiúk: szorosabban egymásra vannak utalva, kilépnek a családi otthon biztosította komfortból és a (minket el)fogyasztó társadalomból...

A fentiekből világosan szembetűnik, hogy nem "IBUSZ-túrákra" invitáljuk fiai(n)kat: többé-kevésbé megfizetett szolgáltatásokat nyújtva. Az igazi kirándulás megfizethetetlen közös-vállalkozás: mindenkinek mindent bele kell adnia – nemcsak anyagiakat – és a terheket a legtermészetesebben közösen kell hordozni. Ezért igyekszünk minél több dolgot a túrán közösen tenni: étkezést, szórakozást, imádkozást, stb.

Természetesen a tanárok társadalmi munkában, szabadidejüket feláldozva szervezik-vezetik a kirándulásokat. Ezért elsősorban nem anyagi ellenszolgáltatást, hanem egyszerű köszönetet várnak. A sítúra végén ez a búcsúzó-köszönő szó alig valakinek jutott esz ébe diákok, szülők közül...

Az idén nyáron remélhetőleg sokan jönnek biciklizni, gyalogolni, evezni... Úgy küldjük a fiúkat a túrákra, hogy azok nemcsak szórakoztató ajándékok, hanem nevelődésük: emberré formálódásuk hatékony eszközei.

Sz.J.

[vissza az elejére]


Gazdasági hírek

Iskolánknak új gazdasági vezetője van: Bite Jánosné, Molnár Julianna. Seres Andrást – Bandi bácsit – március 31-én búcsúztattuk: mint öreg piarista diák

[vissza az elejére]


TANULMÁNYI VERSENYEK ISKOLÁNKBAN

Magyar:

Tóth Ákos 3.A osztályos tanuló az Országos Középiskolai Tanulmányi verseny országos döntőjébe került (a legjobb 20 közé) magyar irodalomból. Felkészítő tanára Sárközi Sándor tanár úr volt. Újraindult iskolánkban első eset, hogy valaki bárme ly tárgyból OKTV-döntőbe jutott.

A házi Szavalóversenyt Ördögh Antal 2.B osztályos ta-nuló nyerte meg. Balassi Bálint: Hogy Júliára talála és József Attila: Meghalt Juhász Gyula c. verseket szavalta. A közönség díját Ördögh Antal 2.B és Varga Zoltán 3.A osztályos ta nulók kapták.

Iskolai Irodalmi Csapatverseny (Jókai, Mikszáth, Tamási, Ady stb. műveiből) első helyezettje a 3.B osztály csapata lett.

Történelem:

"Emese álma" történelmi vetélkedő középiskolásoknak: Megyei fordulón: Huszonnégy csa-pat között 1. helyezést ért el a Kun Attila, Csóka Balázs, Erős Gábor (mind 2.A) összetételű csapat, ezzel ők a területi döntőbe jutottak. 7. lett a Nagy Gergely, Lakatos-Tóth Andor, Keller Péter ( 2.A.) összetételű csapat. Mindkét csapatot Károlyi Attila tanár úr készítette fel.

Fizika:

A Budó Ágoston fizikaversenyen jól szerepelt Cser Krisztián 3.A és Sárközi Máté 2.A. Mindkettőjüket Rácz László tanár úr készítette fel.

Biológia:

Kitaibel Pál Középfokú Iskolai Biológiai és Természetvédelmi Verseny: Megyei fordulón: 2. Czmarkó László 1.A. Ezzel az országos döntőbe jutott. 3. Tas Gergely 1.B. A másodikosok ver-senyében 7. lett Balásházy Attila 2.B. Iskolánkat ebben a for-dulóban Sándor Gyula 2.A és Tóth Árpád 2.A k épviselte még. Mindannyiuk felkészítő tanára Bán Sándor tanár úr volt.

Kémia:

Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny: A megyei fordulóba jutott Kádár Zalán 2.A és Hegedűs Tibor 1.B. Kádár Zalán kategóriájában harmadik helyezést ért el. Felkészítő tanáruk: Bán Sándor.

Pszichológia:

A Révész Géza Országos Középiskolai Pszichológia Versenyen dolgozatával a második fordulóba jutott: Csapi Attila 4.A. Felkészítő tanárai Fodor Gábor és Bán Sándor voltak.

Minden diáknak és tanárnak gratulálunk.

Akikért még izgulunk:

Földrajz:

Lóczy Lajos Középiskolai Földrajzverseny: Megyei fordulóban: Nyári Krisz-tián 2.A, Kónya Ferenc 1.A, Pintér Olivér 1.A, Beregszászy Ádám, Koós Ákos, Rácz Dániel (mind 1.B). Győri Ferenc tanár úr készítette fel őket.

Bugát Pál természetismereti csapatverseny: Kocsis Ádám 3.A, Kádár Zalán 2.A, Cser Krisz-tián 3.A, Domokos Dániel 3.A, Sárközi Máté 2.A, Makra Jenő 3.A, Ábrahám Szabolcs 3.A, Ördögh Antal 2.B, Nyári Krisztián 2.A. Az országos első forduló április 5-én lesz, Budapesten.

Itt mégegyszer megemlítjük eddig országos döntőbe jutott három diákunk, Tóth Ákos (magyar OKTV), Csapi Attila (Révész verseny) és Czmarkó László (Kitaibel verseny) nevét, illetve a történelmi vetélkedőn továbbjutott csapatunkat (Erős Gábor, Kun Attila, Csóka Balázs) . Mindannyiuk szereplésére áprilisban kerül sor.

Nekik az eddig nyújtottakhoz gratulálunk, és további sikeres szereplést kívánunk!

[vissza az elejére]


Tornaterem

Szeretnénk már végre egy tornatermet! Úgy tűnik, hogy lehetőség van a Szent György téri focipálya sátorral való lefedésére. Itt aztán egész télen és nemcsak diákoknak le-hetősége nyílna mozgásra: tanrendi tesi órákra és szabadidős mozgásra. Szülők, tanár ok, ismerősök használhatnák

Szívesen fogadunk ötleteket, tanácsokat a megvalósításhoz. Természetesen, jó szponzorok is elkelnek: hisz tízmilliós nagyságrendű a beruházás...

Többek között ilyen célból is működtetjük a Dugonics Alapítványt. Mint közhasznú alapítvány – adóalap-csökkentő. Az erre befizetett adományokból segítjük a szegényebb fiúkat (nagycsaládosok, erdélyiek stb.): tankönyvsegélyek, ellátási díj-, menzakedvezmé ny...

Csekkek minden mennyiségben igényelhetők a gazdasági irodán!

[vissza az elejére]


Az Iskolaszék szervezésében harmadikos szülő-tanár találkozó volt március 26-én, vasárnap délután. Az ismerkedés és problémák megbeszélése közben szívtágításra is volt alkalom. Ebből egy szemelvény:

A SIKERES ÉLET TITKA

VANNAK-E ESZMÉNYEINK?

Jó akarok lenni,
hogy kenyérre lehessen kenni;
s az emberek kenyeret
ne magában egyenek.
(Bálint Lea)

Egy nyolc éves kislány írta le ezt az ars poeticát. Mosolygunk, gyerekesnek tartjuk. – Csak a stílusa miatt?
Szégyellni való-e egy tizenévesnek, hogy vannak eszményei?
Nem inkább azt kellene takargatnunk, hogy nincsenek?

Semmilyen szél nem jó annak a vitorlásnak, amelyik nem tart valamilyen kikötő felé. Életünk is csak ilyen célok és eszmények vonzásában valósul: minél konkrétabbak, körvonalazottabbak, annál inkább bontakoztatnak. Hiányukban eltévedt, körbe-körbe bolyong ó hajóhoz hasonlít életünk.

Nekünk Jézus állított eszményeket: gondosan elmondta és elénk élte azokat. A Lélek ereében mindnyájunk számára – személyre szólóan – kinyilatkoztatja: kinek-kinek melyik a Keskeny Út, amelyet járnia kell.

KOMOLYAN VESSZÜK-E ESZMÉNYEINKET?

Csak olyan életet érdemes élni,
amelyikért érdemes meghalni.
(André Malraux)

Jézus komolyan vette azokat az értékeket, amelyeket Evangéliumában meghirdetett. – Halálosan komolyan... Életét tette rá!

Vagyontárgyaink értékét az adja: mennyit fizettünk értük. Életes értékeink fokmérője: értük hozott-vállalt áldozatunk.

Hiszünk-e változó világunkban a változatlan – örök – értékekben? hogy amiért még tegnap életüket adták emberek, azért még holnap is érdemes meghalni...

TANÚSÁGOT TESZÜNK-E ESZMÉNYEINKRŐL?

mindünk anyaga
sugárzó lehetne, ha
mernénk hasadni
(Fodor Ákos)

A keresztény élet: mártír – tanúskodó – élet. Az eszmények felé mozduló ember erőteret hoz létre maga körül: sugároz, vonz és magával sodor. Így vezetjük egymást a jézusi úton haladva...

Ha a búzamag nem hal meg... Ha nem hasadunk...

A siker titka nem az én kibontakozása, hanem hogy eszményeink megvalósulnak. S milyen jól elrendezett az egész: eszményeim megvalósulásában teljesedem ki én is!

T.

[vissza az elejére]


dugo@szepi.hu