De miként jutott el a szegények oktatása az elgondolástól a
kézzelfogható megvalósulásig?
Íme egészen rövid formában maguk a tények.
José de Calasanz, spanyol pap 1557-ben született Peralta de la Sal
városában, Aragóniában. 1592 februárjában azzal a szándékkal érkezett
Rómába, hogy a pápai udvarban elérjen a maga számára egy spanyolországi
kanonoki javadalmat. Mihamarabb szeretett volna visszatérni hazájába, amint
szándéka révbe ért. Hónapok, majd évek teltek el anélkül, hogy érdemleges
eredményt ért volna el. Ezenközben vallásos és szociális érzékenysége arra
indította, hogy kivegye a részét abból a karitatív munkából, amelyet
különféle testvérületek végeztek. E munka révén közelebbről is
megismerhette a római társadalom valóságát, főként azt a nyomort, amelyben
a "köznép" tengődött - amint ezt maga leírta néhány hónappal Rómába
érkezése után. Zavarba ejtő szegénységgel és nyomorral találkozott, amely
éles ellentétben állt a nemesség életkörülményeivel, akiknek körében
ugyancsak megfordult.
Különösképpen megdöbbentette a régi Róma utcáit elárasztó gyermekek és
fiatalok sokasága, akik anyagi lehetőség híján nem járhattak sem a
kerületi, sem a plébániai iskolába, ahol ritka kivételtől eltekintve a
családoknak évi tandíjat kellett fizetniük. A gyermekek iskola, tanulás,
művelődés nélkül cseperedtek, megfosztva további emberi és társadalmi
fejlődésük biztos alapjától. Kalazancius, aki nyilván nem először
találkozott ezzel a helyzettel, amely e korszakban általánosnak volt
mondható, ekkor mélyen megdöbbent, és benyomásainak hatása alá került.
Lelke mélyén megkezdődött egy folyamat: mélységes aggodalmat érzett, és a
szegény gyermekek oktatása érdekében a városi tanácshoz, a kerületi
tanítómesterekhez, valamint a középiskolákat fenntartó jezsuitákhoz és a
domonkosokhoz is fordult, ám sehol sem ért célt.
Nem maradt tehát más hátra, mint hogy maga keressen megoldást. Igen ám,
de miként?
A kedvező alkalmat, a Gondviselés nyújtotta "kairosz"-t azok a
karitatív látogatások jelentették számára, amelyeket a Keresztény
Tanítás Testvérülete tagjaként végzett. 1597 áprilisában és májusában
ilyen látogatást tett a Trastevere negyed Santa Dorotea plébániáján, és itt
felfedezett egy kicsiny plébániai iskolát. Itt a diákok többsége havi
tandíjat fizetett még, és csak néhányan voltak tandíjmentesek, talán
templomi ministráns szolgálatukért. Meggyőzte a plébánost, hogy tegye az
iskolát ingyenessé, és fogadjon be az iskolába minden gyermeket, de
kiváltképpen a környék szegény gyermekeit. Ő maga, és a Keresztény Tanítás
Testvérületének tagjai magukra vállalták a tanítás munkáját és mindazt, ami
szükséges volt az iskola működéséhez.
Ezzel radikálisan újszerű kulturális forradalom ment végbe, amely az
Evangélium nevében új korszakot nyitott az emberiség történetében. Ennek az
évnek az őszén megnyílt Európa első nyilvános, ingyenes iskolája.
Néhány évtizeddel később, 1623-ban, amikor már tekintélyes növénnyé
terebélyesedett az egykori mag (1622-ben elismerést nyert a Kegyes
Iskolák szegény Szabályozott Papjainak Istenanyáról nevezett Páli
Kongregációja), maga Kalazancius így emlékszik vissza az akkori
eseményekre: "A Kegyes Iskolák intézménye a trasteverei Santa Dorotea
templomban vette kezdetét, a Porta Settimia mellett. Akkor a Keresztény
Tanítás Testvérületének néhány világi tagja vállalt ebben szerepet, akik
közül egyedül a peraltai születésű (Urgell egyházmegye, Aragóniai
Kriályság, Spanyolhon) Kalazanci József él, akit ma az Istenanyáról
nevezett József atyának hívnak. Jóllehet korábban itt is gazdagokat és
szegényeket is tanítottak, a nevezett József atya elérte, hogy csak a
szegényeket okítsák, akiknek nincs, aki megtanítsa a tudományok alapjait. A
Santa Dorotea plébániáról azután az iskola elköltözött Róma belvárosába az
1600. szentév elején..."
Végleg felhagy a kanonoki javadalom utáni kutatással, ami egykor, 1592-
ben Spanyolországból elindította; hazájába soha nem is tért vissza:
"Rómában megtaláltam Isten szolgálatának legjobb útját a szegény
gyermekek segítésében, és ezt el nem hagyom semmiért a világon."
Ezzel megszületett a mindenki számára nyitott iskola, amely
főként a nép gyermekei számára jelentett újdonságot. Ihletője a népnevelés
iránti társadalmi igény gyakorlatias és szerves felfogása volt. A kultúra
ezután már nem lehet kevesek előjoga, hanem mindenkire ki kellett
terjednie, az emberiség valós fejlődése érdekében. Ez a felfogás volt
Kalazancius művének ihletője, amit ma már mindenki megért, noha
megvalósulása a világ számos részén ma is akadályokba ütközik. Kalazancius
ezáltal nem csupán a nép kulturális felemelkedését szándékozta elérni,
hanem a keresztény értékeket is terjesztette ilyen módon a társadalomban.
Műve, amint Kalazancius 1621-ben a Tonti bíboroshoz írott híres
memoriáléjában megfogalmazza "valóban méltó, nemes, érdemdús, alkalmas,
hasznos, szükséges, ésszerű, szívesen látott, megnyerő és dicsőséges
intézmény". E szavak egy szent szívéből gyöngyöznek elő, aki
mélységesen meg van győződve az iskola embert alakító erejéről és szerelmes
nevelői hivatásába.
"Pietas et litteræ", azaz "jámborság és tudomány" lett
csakhamar a kalazanciusi iskola jelszava, mintegy megelőlegezve a "hit
és kultúra" kettősét, amely napjaink katolikus iskoláinak célkitűzését
összegzi szerte a világon.
Amikor ma, 400 esztendő elteltével visszagondolunk az egykori merész
vállalkozásra, emlékezésünk nemcsak kötelességszerű tisztelgés, hanem
felhívás minden nevelőhöz, különösen a Kegyes Iskolák mai nevelőihez, hogy
újítsák meg korunkban ezt az 1597-ben kezdődött tapasztalatot: lássuk meg
mi is, mint egykor Kalazancius, hogy a tanítás a fiatalok evangelizálásának
egyik kiváló útja.
PIETAS ET LITTERÆ
SzePi , 1997
dugo@szepi.hu