A Piarista Rend Generálisi Kongregációja
A Piaristák folyamatos képzésének direktóriuma



ELŐSZÓ

A piarista rend 1991-es egyetemes káptalana a piarista szerzetesek képzésével kapcsolatos célkitűzések („politikák”) között javasolta, hogy „épüljön ki szerves módon az egész rendben a folyamatos képzés, és ebben a hatéves időszakban készüljön el a piaristák folyamatos képzésének direktóriuma” (Pol. VII. 7,2).

Miután a Piarista szerzetes képzése (1991) és a Hivatásgondozás (1992) direktóriumai megjelentek már, most átadjuk a Folyamatos képzés direktóriumát is. Szerkesztése több mint két esztendőbe telt, és gyakorlatilag 1994 januárjában fejeződött be, amikor bemutatták a rend nagyobb elöljáróiból álló tanácsnak.

A legutóbbi egyetemes káptalan megfogalmazásaiból, valamint a már idézett két direktóriumból tudjuk, hogy a képzés három szakasza (a hivatásgondozás, a kezdeti képzés és a folyamatos képzés) szorosan kapcsolódik egymáshoz, sőt három, egymást kiegészítő oldala ugyanannak a valóságnak, a folyamatos képzésnek, ami nem más, mint a piarista szerzetes érettebbé válásának és hivatásával való azonosulásának folyamata, hivatásbeli útja kezdetétől annak végső céljáig.

E harmadik és egyben utolsó direktórium felépítése a következő:

A Bevezetés elhelyezi a Piaristák folyamatos képzését (folyamatos képzés) az egyházi és rendi kontextusban, amely az utóbbi években igen fogékonynak mutatkozott e téma iránt (1–4). Ez a rész párhuzamban áll a PSZK (1–3) és a PHD (1) bevezetőivel.

Az első rész bemutatja a piarista szerzetes identitását a képzéssel összefüggésben (5–9), kiegészítve azt, amit a PSZK (4–21) a piarista élet és küldetés kapcsolatáról, illetve a PHD (2–6) a hivatásról mond.

A második részben a folyamatos képzés mint a piarista képzés egyik szakasza kerül bemutatásra (10-12), amit bővebben kifejt a PSZK (22–26), illetve a hivatások tekintetében a PHD (7–12).

A harmadik rész bemutatja a folyamatos képzés egészére jellemző elemeket és ezek működési dinamizmusát (13–58). Ez a rész igen összetett. Elmélyült tanulmányozást igényel, mivel ezek az elemek igen változatosak és gazdagok. A párhuzamot a kezdeti képzés esetében a PSZK (27–84), illetve a hivatásgondozás esetében a PHD (13–16) adja.

A negyedik rész szól a folyamatos képzés speciális, helyzethez igazodó jellemzőiről: a mindennapos, megszokott folyamatos képzés a személyek, közösségek és intézmények esetében (59–69); a speciális folyamatos képzés a szerzetes, a közösség, illetve az intézmény sajátos, fontos momentumaihoz kötődően (70–99). Ez a rész gyakorlatias szemléletű, hiszen konkrét iránymutatásokat kíván adni egy sor helyzetben, hasonlóan a PSZK-nak a kezdeti képzésről (90–251), illetve a PHD-nek az egyes életkorokban a hivatásgondozásról szóló idevonatkozó részéhez (37–74).

Ugyanúgy, mint a Hivatásgondozási Direktórium (75–79), a folyamatos képzés direktóriuma is rövid összefoglalással zárul, amely a rendtársak biztatása, valamint könyörgés Máriához és Kalazanciushoz (100–101).

A hivatásgondozásról szóló és a jelen direktórium alapját képező dokumentumnak, A piarista képzés direktóriumának bevezetője azokkal a szavakkal zárul, amelyeket most elismétlünk. E szavakkal adjuk át a rendtársaknak ezt a direktóriumot, amely segítheti az egyes személyeket és a közösségeket.

„Mária, Isten anyja, aki engedte, hogy a Lélek alakítsa őt, és ezáltal lett Jézus nagy nevelője, segítsen bennünket, hogy meg tudjuk élni a piarista küldetésünkben csodálatosan egyesülő kettős hivatást: legyünk mindig nyitottak a további érlelődés, képzés irányában, míg mások számára mi magunk a nevelés szolgálatát nyújtjuk, hiszen e két dolog az igazság valódi munkatársainak a hivatása.”

Róma, 1994. augusztus 25.

Josep Maria Balcells
generális

Jesús Miguel Lesaga
generálisi titkár

Josep Antón Miró
Jesús María Lecea
delegátusok

Antonio Maria Perrone
Ruppert József
Miguel Angel Asiain
José Antonio García Nuño
generálisi asszisztensek


RÖVIDÍTÉSEK

CCConstitutiones Sancti Josephi Calasanctii (1622)
ChLChristifideles Laici [Világi krisztushívők]. II. János Pál pápa apostoli buzdítása (1988)
EK'9143. egyetemes káptalan: A Piarista Rend úton a harmadik évezred felé: Emlékezés és prófécia (1991)
KA Kegyes Iskolák Rendjének Konstitúciói (1986)
OPROlasz Piarista Rendtartomány: A piarista szerzetes kezdeti és folyamatos képzése (1980)
PDVPastores dabo vobis. II. János Pál pápa apostoli buzdítása (1992)
PÉSZDA Klérus Kongregációja: A papi élet és szolgálat direktóriuma (1994)
PFKDA piaristák folyamatos képzésének direktóriuma (1994)
PHDPiarista hivatásgondozási direktórium (1992)
PIPotentissimum institutionis. A szerzetes intézményekben folyó képzés irányelvei.
PSZKA piarista szerzetes képzése. Direktórium (1991) [= FES]
RA Kegyes Iskolák Rendjének Regulái (1986)
RuizAngel Ruiz Isla: A piarista szerzetes és folyamatos képzése (1982)
SZNFAA szemináriumi nevelők felkészítésének alapelvei (1993)
TÉKTestvéri élet közösségben (1994)

BEVEZETÉS

1. A képzés és a folyamatos képzés

Az 1991. évi 43. egyetemes káptalan által elfogadott A piarista szerzetes képzése című általános direktórium tartalmazza a szerzetesek állandó képzésének normáit, alapvető elemeit és irányelveit a képzés három alapvető szakaszára bontva:

A fent idézett dokumentum jellegéből adódóan (amely elsősorban a kezdeti képzésre összpontosít) már maga a káptalan is elrendelte, hogy külön ki kell dolgozni a hivatásgondozási direktóriumot, illetve a folyamatos képzés direktóriumát, amelyek operatív szinten nyújthatnak segítséget a rend egésze számára.

A hivatásgondozási direktórium már megjelent, így a jelen dokumentummal teljesül a piarista szerzetesek képzési direktóriumainak káptalani célkitűzése.

2. A folyamatos képzés már megvalósult kezdeményezései

Az a tény, hogy a 43. káptalan külön hangsúlyozta a folyamatos képzést, kiemeli a folytonosságot az ezt megelőző hatéves időszakkal, amikor számos kezdeményezés történt, és sok minden megvalósult a felnőtt szerzetesek képzése terén, és amikor meghatározták ennek irányelveit is.

Ebben az összefüggésben külön említést érdemel Angel Ruiz generális atya 1982-ben megjelent körlevele, amelynek címe A piarista szerzetes és a folyamatos képzés volt. E dokumentum konkrétan és ösztönző módon állította elénk és fejtette ki a rend Konstitúcióiban és Reguláiban található idevonatkozó részeket.

3. Az egyház újabb irányelvei

A folyamatos képzés tágabb egyházi környezetünkben is egyre nagyobb jelentőséget nyert az utóbbi években.

A Megszentelt Élet Intézményei Kongregációjának Szerzetesi intézmények képzési irányelvei című dokumentuma (1990) külön szakaszt szentel az örökfogadalmasok folyamatos képzésének.

A papok folyamatos képzésének szentel egy egész fejezetet a Pastores dabo vobis kezdetű apostoli buzdítás is (1992).

Még frissebb keletű a Klérus Kongregációjának A papi élet és szolgálat direktóriuma című irata (1994), amely három fejezete közül egyben szintén a folyamatos képzésről szól.

A Megszentelt Élet Intézményei Kongregációjának Testvéri élet közösségben című dokumentuma (1994) elmélyíti a közösség és az egyén érettségének kapcsolatát, valamint a közösség és a folyamatos képzés összefüggéseit.

4. A folyamatos képzés alapvető szükségessége

Az említett piarista és egyházi dokumentumok részletesen kifejtik azokat a teológiai és antropológiai indokokat, amelyek mindenkit a folyamatos képzés megélésére kell, hogy indítsanak, és amelyeket összegyűjtöttünk e direktóriumban. Mindezek az Úr folyamatos hívó szavaként értelmezett hivatáson alapulnak. Ezt a hívást egyre világosabban foghatjuk fel, és a legkülönfélébb helyzetekben egyre teljesebb választ tudunk rá adni, ha egyénenként, közösségeinkben és intézményeinkben a szakadatlan lelki növekedés útját igyekszünk járni a piarista szerzetesek folyamatos képzésének jelen direktóriuma szerint.


1. FEJEZET
A PIARISTA IDENTITÁS ÉS A SZERZETESI KÉPZÉS

5. A képzés hivatásbeli alapja

A piarista szerzetes folyamatos képzése egyházi hivatásának identitásából fakad: Jézus evangéliuma és Kalazanci Szent József lelki tapasztalata jelentik ihlető forrását.

6. A keresztény hivatás és a karizmák az egyházban

Az evangéliumból kapjuk ugyanis Jézus megszentelt és nekünk adott örömhírét, innen értesülünk az első tanítványok meghívásáról és arról is, miként válaszoltak ők a Mester hívására. Feltámadása után is hívott meg az Úr férfiakat és nőket, hogy egyedül őt kövessék, az egyedül szükségest, viszonylagossá téve ezáltal más értékeket (személyeket, vágyakat, javakat stb.). Az egyház közösségét alkotják azok, akik elfogadják hívását és kegyelméből képesek megélni a keresztségben kapott hivatásukat: a világban és a világ számára ők maguk a Megváltó hatékony és üdvözítő jelenlétét. E közösségen belül Krisztus Lelke azért osztja az embereknek ajándékait és karizmáit, hogy minden egyes ember megélhesse sajátos hivatását, s ezzel gazdagítsa az egyház életét és küldetését.

7. Kalazancius meghívása és az ő válasza

Az egyházi közösségen belül hallotta meg Kalazanci Szent József a Szentlélek hívó szavát, amely arra hívta meg őt, hogy szorosabban kövesse az Urat, viszonylagossá téve életében a többi értéket. Ő nagylelkűen felelt erre a hívásra, nagyobb buzgósággal élte meg az evangéliumot, és véglegesen Isten szolgálatának szentelte magát a szegény gyerekek nevelésével, akiket jámborságra és tudományokra (pietas et litterae) oktatott. Meghívásra adott válaszát egy híressé vált mondattal fejezte ki, amelyet P. Vincenzo Berro hagyományozott ránk: „Rómában megtaláltam, hogyan szolgálhatom legjobban Istent: e szegény gyerekek segítése által, és nem is hagyom ezt el semmiért a világon.”

8. A piaristák hivatása és az általuk adott válasz

Mint piaristák arra kaptunk meghívást, hogy osztozzunk Kalazancius evangéliumi útjában: tapasztaljuk meg, hogy az Úr arra hív bennünket, hogy részt vállaljunk Krisztus életében és küldetésében, azáltal, hogy evangelizáljuk korunk társadalmát a gyerekek és fiatalok teljes körű nevelése révén. E munkában Kalazancius szellemében elsőbbséget biztosítunk a szegények megsegítésének és a gyerekek valláserkölcsi nevelésének egészen kiskoruktól fogva. E küldetést testvéri közösségben végezzük a piarista szerzetesi család keretében, amelyet sajátos identitásában elismert és jóváhagyott az egyház.

9. E válasz kézzelfogható megjelenése élettervünkben

Korunkban ezt az identitást fejtették ki lelki, történeti és jogi elemei szerint rendünk Konstitúciói és Regulái. Ezek tartalmazzák a piarista szerzetesre jellemző élettervet, amely kiegyensúlyozott módon egyesíti a megszentelt egyéni életstílust, a testvéri közösségi életformát és a sajátos evangelizáló küldetést. Ezt a piarista identitást írja le a képzés oldaláról A piarista szerzetes képzése című általános direktórium. Ebből eredeztethető mindaz, ami a folyamatos képzésről alább következik.


2. FEJEZET
A PIARISTA KÉPZÉSI FOLYAMAT ÉS A FOLYAMATOS KÉPZÉS

10. A piarista képzés sajátosságai

A piarista szerzetes képzésének folyamata kinek-kinek a személyes valóságából kiindulva szabadon alakul a kalazanciusi hivatással való fokozatos, karizmatikus azonosuláson belül, amelyre állandóan hivatva van. A piarista szerzetes képzése című direktórium a képzés következő jellemzőit emeli ki:

11. A folyamatos képzés sajátos jellemzői

A fent említett általános direktórium ezenkívül úgy állítja elénk a folyamatos képzést, mint a szerzetes személyének és az egész rend megújulásának folyamatát, és hozzáfűzi a fentiekhez a következő jellemzőket:

12. A folyamatos képzés alanyai, célja és tárgya

3. FEJEZET
A FOLYAMATOS KÉPZÉS KÖZÖS ELEMEI

3.1. RÉSZTVEVŐK, KÖRNYEZETEK, KÖZVETÍTŐK

13. A képzés vezetői, helyszínei és környezete

A folyamatos képzés vezetőinek mondjuk mindazokat a személyeket, akik a legkülönfélébb módokon szerepet játszanak a piarista szerzetesek képzési folyamatában. Ezek között a legfontosabbak azok, akik közvetlenül a személy belső világára hatnak, és a szerzetes személyével együtt az egész képzési folyamat főszereplői: Isten a maga titokzatos hármasságában, az Atya, a Fiú és a Szentlélek, valamint Szűz Mária és rendalapító szent atyánk.

A folyamatos képzés helyszíne az, ahol a szerzetes élete és munkája általában zajlik: a közösség, az intézmény, a rendtartomány és maga a rend.

Végül a folyamatos képzés közvetítője lehet az egyház és a társadalom, az a két környezet, amelyben az egyes piarista és a rend egésze él és megtestesíti apostoli karizmáját Isten akarata szerint, amelyet éppen e kettős környezet tesz számára nyilvánvalóvá és láthatóvá.

14. A szerzetes a képzés legalapvetőbb cselekvő alanya

A folyamatos képzés cselekvő részesei közül a szerzetes személye külön figyelmet érdemel. Élete során minden személy egyszerre képez és szorul képzésre, egyszerre nevel és igényli a nevelést: az Igazság munkatársa önmagára és másokra nézve. Ezért mindenkinek művelnie kell magában azokat a tulajdonságokat, amelyek e kettősségnek megfelelnek: a nyitottságot és a befogadást, a magabiztosságot és a részvételt, a felelősséget és a segítőkészséget, az elhivatottságot és a párbeszédet, a kapott karizmához való hűséget és a kreativitást a karizma megélésében.

Minden egyes piarista folyamatosan részesül a hivatás adományában, és éreznie kell a késztetést, hogy erre pozitív módon válaszoljon személyes lelki növekedésével, képességeinek harmonikus fejlesztésével a Szentlélek hívását követve, amely a történelem változó körülményeiben, az egyház szükségleteiben, a világban és a piarista renden belül mutatkozik meg.

15. A közösségek és az intézmények

Az egyes szerzeteseken kívül a folyamatos képzés cselekvő részesei és egyben vezetői a rend helyi közösségei, apostoli intézményei és művei, valamint rendtartományai, és a rend a maga egészében.

Ezeknek az egységeknek a minőségi javulása a hivatásunkra közösségben adott válasz részét jelenti. E válaszadást segítik és ösztönzik azok az iránymutatások és célkitűzések, programok és „politikák”, amelyeket időről időre különféle szinteken meghatározunk. A javulás és hatékonyságnövelés ezen eszközeinek kidolgozását és megvalósítását a kollektív folyamatos képzés megnyilvánulásának kell tartanunk, amellyel korunk állandóan változó valóságához igyekszünk illeszteni szervezeti formáinkat.

Manapság egyre jobban elismerik, hogy a közösségek sokkal inkább képesek a lelki növekedésre és a fokozatos érlelődésre, mint az azokat alkotó egyes személyek. Ezt közvetlenül és nyilvánvalóan alkalmazzuk a piarista közösségekben és intézményekben.

16. A helyi közösség a legalapvetőbb környezet

A helyi szerzetes közösség különösen jelentős mint tagjai folyamatos képzésének helye, hiszen alapvető céljainak egyike éppen az, hogy a közösséget alkotó szerzetesek mindegyikét, mindegyikük hivatását a beteljesedés felé segítse. A közösség az a legfontosabb hely, ahol a képzés folyamata zajlik az életnek értelmet adó értékek felfedezése, megtapasztalása és elsajátítása révén; ezek az értékek újítják meg az életet fokozatosan és folyamatosan, Isten tervébe illeszkedvén. Konstitúcióink szerint a közösség az a hely, ahol a testvéri kapcsolatokat megélhetjük, s ezáltal még teljesebben Istennek szenteljük magunkat, és még hatékonyabban szolgáljuk felebarátunkat. Folyamatossága és életközelsége révén a közösség az imádság, a testvériesség és a szerzetesek szolgálatának valódi iskolája.

Felépítéséből adódóan a szerzetes közösség egyben a képzés helye is: az imádságok, a házigyűlések, a tanulmányok, találkozók, a pihenés, az együttlétek együttesen ezt szolgálják az egyes személyek felelőssége révén és a házfőnök lelki összefogó szerepe által.

A helyi közösség végezetül olyan élő csoport, amely fejleszti tagjainak belső kapcsolatrendszerét, valamint a rendtartomány és a rend többi szerzetesével való kapcsolatát. Elősegíti az egyházzal és a társadalommal kialakított külső kapcsolatok fejlődését is.

17. Az egyház és a társadalom

A folyamatos képzésen belül az egyház és a társadalom által közvetített jelek normális és folyamatos tapasztalattá válnak a mindennapos kapcsolatokon és a vállalt kötelezettségeken keresztül. E mindennapos élet megnöveli az egyházi, kulturális és társadalmi – különösen népi és ifjúsági – környezetbe való beágyazottság fontosságát az egyes személyek, közösségek és intézmények fejlődése szempontjából; segítenek túllépni azon a beszűküléssel fenyegető hajlamon, hogy magunkba, illetve közösségünkbe zárkózzunk. Maga az élet és az a környezet, amelynek tapasztalatában nap mint nap osztozik a szerzetes és a közösség, ahol imádkozik, él, örül és szomorkodik – amennyiben megőrzi hivatásából fakadó nyitottságát, és valóban jelen van az egyházban és a társadalomban –, napról napra új tapasztalatokkal szolgál, amelyek segítik a szerzetest, hogy a múltjához kötő folytonosságot megőrizve előrehaladjon hivatásbeli útján egyre növekedve és erősödve.

3.2. CÉLOK, DIMENZIÓK, TERÜLETEK ÉS ESZKÖZÖK

3.2.1. Átfogó célkitűzés és részcélok

18. A folyamatos képzés átfogó célkitűzése

Az Úr egyénileg és közösségben arra hívta meg a piaristákat, hogy mint az Igazság munkatársai munkálkodjanak a bőséges aratásban. Kezdeti képzésük arra irányul, hogy elérjék ezt az átfogó célt. Amikor a kezdeti képzés befejeződik, egyénileg és közösségben a folyamatos képzés formájában törekednek továbbra is az átfogó cél megvalósítására:

19. Az egyes dimenziók részcéljai

A folyamatos képzés átfogó célkitűzése a képzési folyamat négy fő dimenziója szerint részcélokra tagolódik: emberi, keresztény, szerzetesi és kalazanciusi szinten az egyes személyekre, illetve közösségekre és intézményekre lebontva.

20. A képzés eszközei és tartalma

Ezeket az egyes célokat akkor érjük el, ha a nevelési és lelki folyamatok révén olyan életszerű magatartásformákat sajátítunk el, amelyek a piarista szerzetesre jellemzőek. Ezeknek módja a gyakorlati tapasztalatokban való részesedés és az elméleti tudás elsajátítása.

E direktórium azon pontjait, amelyek módszereket és eljárásokat javasolnak, dőlt betűkkel szedtük, hogy ezzel is jelezzük javaslat jellegüket. Ezek közül a körülményektől függően lehet válogatni, alkalmazni egyiket-másikat, alkalomadtán kiegészíteni őket.

3.2.2. Az egyes személyek

21. Az emberi dimenzió célkitűzése
22. Az emberi dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

23. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

24. A keresztény dimenzió célkitűzése
25. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

26. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

27. A szerzetesi dimenzió célkitűzése
28. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

29. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

30. A kalazanciusi dimenzió célkitűzése
31. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

32. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

3.2.3. A közösségek

33. Az emberi dimenzió célkitűzése
34. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

35. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

36. A keresztény dimenzió célkitűzése
37. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

38. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

39. A szerzetesi dimenzió célkitűzése
40. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

41. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

42. A kalazanciusi dimenzió célkitűzése
43. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

44. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

3.2.4. Az intézmények

45. A folyamatos képzés jelentősége intézményeink szempontjából

Minthogy a folyamatos képzés a rend egészének és minden tagjának számára az átfogó megújulás folyamatát jelenti, a piarista intézményeknek is be kell kapcsolódniuk e folyamatba ahhoz, hogy megfelelhessenek sajátos hivatásuknak (vö. 11., 12., és 18. pontok): mint emberekből álló csoport, mint keresztény intézmény, mint nevelő közösség és mint piarista intézmény.

46. Az emberi és nevelői dimenzió célkitűzése
47. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

48. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

49. A keresztény és a kalazanciusi dimenzió célkitűzése
50. E dimenzió jellegzetességei vagy területei

Ennek a dimenziónak a jellegzetességei a következők:

51. Eljárások és eszközök e célok eléréséhez

Többek között a következő eszközök ajánlhatók:

3.3. A FOLYAMATOS KÉPZÉST TÁMOGATÓ STRUKTÚRÁK

52. Funkcionális struktúrák

A folyamatos képzés céljainak eléréséhez a rendnek funkcionális struktúrákra van szüksége, amelyek a fent felsorolt különböző környezeteknek megfelelően segíthetik a kitűzött célok megvalósításában a rendtagokat.

53. A rend direktóriumai

Első helyen kell említenünk a direktóriumokat:

A Piarista szerzetes képzésének általános direktóriumát (PSZK), valamint a jelen direktóriumot a folyamatos képzésről (PFKD), amelyeket alaposan meg kell ismerni és hatékonyan fel kell dolgozni.

54. Rendtartományi, helyi és személyes tervezetek

Az egyes rendtartományok, a helyi közösségek és intézmények határozzák meg a maguk tervét a folyamatos képzés területén, tartalmát tekintve progresszíven és a felsőbb szinttel egyeztetve. Az egyes szerzetesek személyes tervükben és programjukban határozzák meg a saját folyamatos képzésükre vonatkozókat.

55. Az elöljárók szerepe

Minden egyes szerzetes közösség helyi elöljárója, az egyes rendtartományok nagyobb elöljárója, valamint a rend generálisa vegye figyelembe a Konstitúciókban, a Regulákban és a PSZK-ben foglaltakat a szerzetesek, a közösségek és az intézmények folyamatos képzésének megtervezésekor.

Minden elöljáró gondoskodjék a maga szintjén a következőkről:

56. A folyamatos képzés koordinátorainak szerepe

A rend generálisa az egész rend számára, a tartományfőnökök pedig tartományuk számára nevezzenek ki egy-egy koordinátort a folyamatos képzés vezetésére, akinek a feladata a következő lesz:

57. A megfelelő módszer

A folyamatos képzésben igen fontos a megfelelő módszer alkalmazása. Folyamatos képzésünk jellegéből adódóan (hiszen egészen más mozgatórugói vannak, mint például a szakemberek képzésének) különös figyelmet kell szentelni az asszimilációs folyamatoknak. A képzés célja nem az abban részvevők ismereteinek növelése, hanem a személyek és az intézmények átformálása. Ezért különösen a felnőttképzés módszerei felé kell fordulnunk, amelyekre a következők a jellemzők:

58. Sajátos közösségek

Azon személyek és csoportok számára, akik külön időt szeretnének szánni egy intenzívebb folyamatos képzésre, a rendtartományok jelöljenek ki néhány közösséget, amelyek alkalmasak és környezetük is megfelelő e különleges szerep betöltésére. Ugyanígy a rend is készítsen fel egy vagy több közösséget erre a feladatra a nagyobb területi egységeken belül, illetve a rend egésze számára.


4. FEJEZET
SAJÁTOS SZEMPONTOK A KÜLÖNFÉLE HELYZETEKBEN

4.1. AZ ÁLTALÁNOS FOLYAMATOS KÉPZÉS

59. Jellemzői

A képzés az a folyamat, amelynek révén alkalmassá válunk a hivatásban adott válaszunk megvalósítására, s ezért életünk minden szakaszában jelen kell lennie. Az általános folyamatos képzés két módon történhet:

Mindkét esetben a képzés megvalósításához alapvető az a készség és igyekezet, hogy összehangolják az egyes személyek és közösségük képzését.

60. Az eszközök megtervezésének szükségessége

Az általános folyamatos képzés során előre meg kell határozni és meg kell tervezni az egyes szinteken az egyes területekre kitűzött célok eléréséhez szükséges eszközöket, a négy, imént felsorolt dimenzióra lebontva (21–51). Minden egyes személynek és közösségnek magának kell felelős módon kidolgoznia az általános folyamatos képzés céljait és tervét, miután az egyes területekre megfogalmazott célkitűzéseket kellő mélységben megvizsgálta, és megszívlelte a hozzájuk tartozó javaslatokat is.

4.1.1. Egyének

61. A személyes folyamatos képzés eszközei
62. Személyes képzési terv és program

Minden egyes szerzetes maga készítse el élettervébe illesztett személyes tervét és programját a folyamatos képzésre vonatkozólag, felhasználva a fenti és más eszközöket. E tervben szerepelnie kell a következő elemeknek:

E személyes tervet, amelyet lehetőség szerint egy másik személy segítségével dolgozzunk ki és ismertessünk a közösséggel is, ha lehet, szakaszokra lebontva kell elkészíteni, minden dimenzióra és képzési területre meghatározott célok szerint, hozzárendelve a megfelelő módszereket és eljárásokat, valamint meghatározott pontokon az értékelést is.

4.1.2. Közösségek

63. A folyamatos képzés eszközei a helyi közösségek számára
64. Közösségi képzési terv és program

Közösségi szinten kiváló észköz a hivatásunkban történő előrelépésre a megfelelő terv és program. Miként az egyéni terv esetében is, úgy itt is a közösség valós helyzetéből kell kiindulni, és olyan kézzelfogható és megvalósítható célokat kell kitűzni, amelyek összhangban vannak hivatásunkból fakadó, az evangéliumon és a Konstitúciókon alapuló élettervünkkel.

A terv kidolgozása során figyelembe kell venni mindazt, ami fontos Istennek szentelt testvéri és apostoli életünk szempontjából, a Konstitúciók első feléből kiindulva:

Ahhoz, hogy ez a terv hatékonyan megvalósulhasson, minden részéhez célokat és eszközöket kell rendelnünk, meg kell határoznunk a határidőket és a felelősöket, valamint ki kell tűznünk az értékelés időpontjait.

65. A folyamatos képzés eszközei a rendtartomány számára
66. A folyamatos képzés eszközei a rend egészében
67. A folyamatos képzés terve és programja a rendtartományi és az egész rendi közösség számára

A rendtartományok szintjén és az egész rendi közösség szintjén is a lelki növekedés és a folyamatos képzés értékes eszköze a tervezés. E tervek elkészítése és gyakorlatba való átültetése hasonlóan zajlik, mint az egyéni és a helyi közösségi szinten (vö. 62., 64. pontok). E tervek tartalmának az előző években végzett munka folytatását kell képezniük, hogy ezáltal is biztosítsuk a folyamatos képzés folytonos és előremutató voltát.

4.1.3. Az intézmények

68. A folyamatos képzés eszközei az intézmények számára
69. Intézményes tervek és programok

Intézményeink lelkipásztori-nevelői tervére úgy kell tekintenünk, mint a folyamatos képzés különösen fontos közösségépítő eszközére, amely ugyanakkor kihathat magának az intézménynek a minőségi javulására is. Terve révén minden egyes intézmény kifejezi egyházi és piarista identitását, s megfogalmazza azt a konkrét formát, amellyel a személyközpontú és teljes emberre odafigyelő neveléssel előrelendíti a szabadabb, igazságosabb és testvéribb társadalom ügyét. E tervek végrehajtásakor minden piarista intézmény adjon hatékony választ a gyerekek és a fiatalok szükségleteire; legyen ez az evangelizációs munka és a tanítás folyamatosan működő motorja; az intézmény felelős vezetői számára pedig jelentse az egységet és a következetességet. A lelkipásztori és nevelői terv, valamint az ehhez tartozó konkrét programok kidolgozásakor és gyakorlatba történő átültetésekor azokat az irányvonalakat kövessék, amelyeket már az előző szintekre és területekre vonatkoztatva leírtunk (vö. 62., 64., 67. pontok).

4.2. SPECIÁLIS FOLYAMATOS KÉPZÉS

4.2.1. A piarista életének különböző szituációi

70. Életciklusok és jelentős momentumok

A felnőtt piarista szerzetes minden életszakaszában a mindenkor szükséges folyamatos képzésnek sajátos jegyekkel kell rendelkeznie. A valóságot leegyszerűsítve a szerzetes életében három szakaszt különböztethetünk meg, amelyek egyenként húsz esztendőt ölelnek át huszonöt éves kortól nyolcvanéves korig. A folyamatos képzés különösen nagy segítséget jelent a szerzetesek lelki fejlődésének legfontosabb pillanataiban és helyzeteiben. A fejlődéslélektan a felnőtt ember lelki útján három ilyen jelentős mozzanatot emel ki, amely azután az egész személyiségre és értékrendjére mély hatással van. Ezek bensőséges és nagyszerű élettapasztalatok is egyben, amelyek meghatározzák az átmenetet egy újfajta személyes jövőbe.

71. Az első jelentős momentum a kezdeti képzés folyamán

A piaristák életében az első ilyen jelentő szakasz általában megelőzi a folyamatos képzés kezdetét. Az az általános, ha ez a noviciátus alatt következik be, ám napjainkban kulturális és lélektani okokból ez általában később zajlik le. Kezdeti képzése elején vagy az alatt a jelöltnek „rekonstruálnia” kell saját személyiségét, bizonyos alapokról új értékek figyelembevételével kiindulva, amelyek akkor csillannak meg előttünk, amikor piaristaként Jézus nyomába szegődünk. Ez a szerzetesi életben az első megtérési pont, amely a karizma lényegének felfedezéséhez kötődik: elegyedik benne a „kegyelem ajándéka” és a személyes döntés. Ennek az alapvető változásnak a jótékony hatása általában eltart az érett kor kezdetéig.

72. A második jelentős momentum: az életút lélektani felezőpontja

Egy másik kritikus pont az ember számára életútjának fele, ahol lehetőségei szerteágaznak. Ezt a pillanatot sokan úgy élik át mint vereséget és csalódást, visszasírják az elmúlt időket, frusztráltan és önzőn magukba zárkóznak: elvesztik identitásukat. Mások ezzel szemben képesek meglátni ekkor a kedvező lehetőséget, hogy megnyíljanak újabb látóhatárok felé, kilépjenek magukból, és a Lélek munkatársaivá váljanak. Megtanulják értékelni a jelen pillanat pozitív tartalmát, azt felelős módon magukra vállalják; felgyorsult és gazdagodó folyamatban egységesedik és egyszerűsül az életük: s ez a transzcendens valóság belső megtapasztalásából származik. Ez a szerzetesi élet második megtérési pontja. E második átmenetnek a jótékony hatása általában eltart az öregkor kezdetéig.

73. A harmadik momentum: túl a folyamatos képzésen

A szerzetesi élet harmadik, gyökeres változást hozó pontja túlmutat a folyamatos képzésen, amikor már betegsége vagy előrehaladott kora miatt leszűkül a szerzetes életének látóhatára és a halálhoz közelít. Ez a végső élethelyzet, ha alaposan előkészítjük és helyesen fogadjuk el, lehetővé teszi számunkra, hogy készségesen és derűvel készüljünk keresztény és szerzetesi életutunk lezárására.

74. Egyéb fontos élethelyzetek

A felnőtt piarista szerzetes életében fontosak lehetnek a következő helyzetek, ha nem is annyira, mint az imént kiemelt három pont:

4.2.2. A felnőtt piarista képzésének időszakai

75. A három életszakasz kronológiája

A kezdeti képzés lezárulta után a felnőtt piarista szerzetes életében három egymás után következő életszakaszt különböztethetünk meg:

E három életszakaszban a piaristák legnagyobb része hasonló és jellemző élethelyzeteket él át, és hasonló nehézségeken megy keresztül. Ez a megállapítás arra indít bennünket, hogy minden életszakaszra fogalmazzunk meg egy olyan célt, amely mindenki számára közös, és javasoljunk egyúttal eszközöket is e célok eléréséhez.

76. A fiatal felnőtt piarista jellegzetes élethelyzetei
77. Gyakori nehézségek ebben az időszakban
78. A folyamatos képzés célja az érett ifjúkorban
79. A fiatal piarista érettségének jellegzetességei
80. E cél eléréséhez vezető eszközök a következők lehetnek:
81. Különleges találkozók szervezése

Azoknak a piarista szerzeteseknek a számára, akik ebbe az életszakaszba lépnek, szervezzen a rendtartomány négy- vagy ötévente olyan progresszív folyamatos képzési találkozókat, amelyek megkönnyítik a kölcsönös segítségnyújtást és a továbbképzést felkészült személyek megfelelő támogatása révén. Legyenek e találkozók között hosszabbak is, amelyek elősegíthetik a közösségben a tapasztalatcserét, a jó személyes kapcsolatokat, a közös imádságot, elmélkedést és pihenést. A generálisi kongregáció gondoskodjon róla, hogy e találkozókat kellően megtervezzék, és segítsen azok végrehajtásában.

82. Az élete delére érő piarista szerzetes jellegzetes élethelyzetei
83. Gyakori nehézségek ebben az időszakban
84. A folyamatos képzés célja az érett férfikorban
85. A felnőtt piarista érettségének jellemzői

E dimenziók jellegzetességei a következők:

86. E cél eléréséhez vezető eszközök a következők lehetnek:
87. A megújító tanfolyam megszervezése

Azoknak a piarista szerzeteseknek a számára, akik ebbe az életszakaszba lépnek, szervezzen a rend időről időre megújító tanfolyamokat, amelyekre minden szerzetes meghívható. Az egyes rendtartományok készítsék el e tanfolyamok programját megfelelő számú évre előre.

Ez a megújulást szolgáló esztendő az emberélet útjának lélektani felezőpontján új távlatokat nyithat a szerzetes előtt, aki talán megfáradt és megingott hitében, szerzetesi élethivatásában vagy piarista szolgálatában, és magát magányosnak és terméketlennek érzi a mindennapos taposómalomban, ami ebben az életkorban eléggé általános.

A különböző helyről összegyűlt és erre kellőképpen felkészített piarista szerzetesek közössége, az új tapasztalatok iránti alázatos nyitottság, és a sajátjától eltérő egyházi tapasztalatokkal való szembesülés segíteni fogja a megfáradt szerzetest, hogy újból nagylelkűen kész legyen együttműködni a Szentlélekkel. Ez a lelki megújulás lehetővé teszi a felnőtt piarista számára, hogy életének új értelmet találjon, értékelni tudja a jelen pozitív oldalait, és érett módon álljon hozzá. Ebből kiindulva azután tovább képezheti magát alapvető témakörökben, és élete mind egységesebbé és egyszerűbbé válhat a gazdagabb benső élettapasztalatból kiindulva.

88. Az idős piarista szerzetes jellegzetes élethelyzetei
89. Gyakori nehézségek ebben az időszakban
90. A folyamatos képzés célja az idős korban
91. Az idős piarista szerzetes derűs érettségének jellemzői

Ezeknek a dimenzióknak a jellemzői a következők:

92. A célok eléréséhez vezető eljárások és eszközök

A következőket javasoljuk:

93. Megfelelő intézmények létrehozása

Azoknak a piarista szerzeteseknek a számára, akik ebben az életszakaszban járnak, minden rendtartomány (vagy nagyobb egység) készítsen fel intézményeket és személyeket, akik velük foglalkoznak. Szervezzen számukra olyan tevékenységet és találkozókat, amely segíti lelki, testvéri és apostoli együttélésüket saját közösségükben és más helyeken is. Lehetőség szerint az idős szerzetesek továbbra is a rendtartományok normális közösségeiben éljenek együtt a különféle korú és elfoglaltságú rendtársakkal.

4.2.3. A piarista szerzetes életének utolsó lépése

94. A betegség jelentősége és a törődés

Mindnyájunknak át kell éreznünk a felelősséget, hogy azok mellé álljunk, akik betegségből vagy öregségből kifolyólag egészségi állapotuk hanyatlását tapasztalják, és szerzetesi életük harmadik fontos fordulópontjához érkeznek (vö. 73. pont). Minden rendtartománynak gondoskodnia kell egy megfelelően előkészített betegellátó helyről, ahol a leginkább beteg rendtagok kezelése folyhat. Amellett, hogy e szerzeteseknek megadnak minden szeretetet, emberi és orvosi figyelmet, lelkileg és szellemileg is melléjük kell állnunk földi létüknek ebben az utolsó szakaszában, amelynek során a Krisztushoz való hasonulást élik át az Ő szenvedésének misztériumában. Kitartóan látogassuk őket, vegyük körül őket szeretettel és hálával.

95. Közvetlen felkészítés a testi halálra

Szent atyánk buzdítását követve álljunk elinduló testvérünk mellett az egyház szentségeinek megünneplésével, imádsággal és vigasztalással. Ez rávezeti őt a teljes bűnbánatra és az Istennek történő önátadásra, hogy ezt a percet hittel és szeretettel élje át, a bizalom és a reménység idejeként, és Mária oltalmában követhesse a feltámadott Krisztust, és Isten misztériuma befogadja őt az örökkévalóságra.

4.2.4. Különleges közösségi alkalmak

96. Helyi közösségek

A különleges folyamatos képzésnek van közösségi oldala is, annak analógiájára, ami személyes szinten történik. Minden egyes közösség előre halad a növekedés útján az általános folyamatos képzés segítségével. Vannak azonban olyan körülmények és időszakok, amikor hívást érez a közösség a képzés elmélyítésére egy új ütemben. Példa erre:

97. Az egyes rendtartományok és a rend egésze

A rendtartományokra és a rend egészére is lehet alkalmazni mindazt, amit a helyi közösségekről elmondtunk. A fenti példákhoz hozzáfűzhetjük még a következőket:

98. A fenti célokat segítő eszközök

Ilyen közösségi helyzetekben megfelelő képzési módszerekhez kell folyamodni, legyenek azok általánosak vagy különlegesek (vö. 63–69. pontok), hogy ezeket az eseményeket kellőképpen kihasználjuk, hiszen Isten beszél hozzánk és vezet bennünket ezek által, Ő segít piarista közösségként növekednünk helyi szinten, rendtartományként és rendként.

4.2.5. Egyes intézmények különleges helyzetei

99. Mikor merülnek fel, és hogyan nézzünk velük szembe?

Intézményeinknek folyamatosan meg kell újulniuk a folyamatos képzés révén. Vannak azonban olyan különleges körülmények és fordulópontok, amelyek megnövelik a gyökeres megújulás esélyét. Példák erre a következők:

Figyelmesen ki kell használnunk az ilyen alkalmakat, hogy apostoli intézményeinket társadalmi elköteleződésünknek, keresztény intézmény voltunknak megfelelően alakítsuk át, nevelő közösségként és piarista identitásunk szerint.


BEFEJEZÉS

100. A megfelelő kontextusba ágyazott folyamatos képzés

Csaknem harminc, tapasztalattal és reflexióval teli év telt el a II. vatikáni zsinat és a folyamatos képzés jelenlegi egyházi irányelveinek megfogalmazása között. Rendünk, az egyházzal összhangban, ehhez hasonló utat járt be a „különleges” egyetemes káptalanunk óta a folyamatos képzés jelen direktóriumának elkészítéséig. A dokumentum tanulmányozása és gyakorlatba történő átültetése változást követel a gondolkodásmódban, és nem kis erőfeszítést a mindennapokban. Mindkettő nehéz, de mindenképpen szükséges ahhoz, hogy hűek maradjunk kapott hivatásunkhoz, és biztosítsuk karizmánk aktualitását a jövőre nézve.

A legfőbb elöljárók konferenciája nemrégen a következőket fogalmazta meg a saját karizmának megfelelő teljes körű, integrális képzésről:

„Az Istennek szentelt élet megújítása egy mélységesen változó korszakban szükségképpen tagjai kezdeti és folyamatos képzésén keresztül mehet csak végbe. Ennek irányai: az egyházias küldetésben való elhivatottság, a mind teljesebb közösségre törekvés, és az új identitás kutatása. […]

A képzés nem más, mint hívás a Krisztust középpontba állító élet folyamatára, a keresztségi fogadalom elmélyítésére, Jézus követésére, az evangéliumi élet különleges formájában. […]

Az egyes személyek lelki növekedése és a karizmák inkulturációja szempontjából nélkülözhetetlen a folyamatos képzés, amelynek tiszteletben kell tartania az egyént, és számot kell vetnie a különböző életszakaszokkal, valamint a különböző társadalmi-kulturális és egyházi környezettel.”

101. Kalazancius atyánk útmutatása

Rendalapító atyánk mindig érdeklődött az egyes szerzetesek és a közösségek folyamatos képzése iránt, kulturális és lelki téren egyaránt, amint erről levelei tanúskodnak. Már a Konstitúciókba is belefoglalta, hogy az elöljáróknak törődnie kell testvéreivel „megelőzéssel és megfelelő módszerekkel, hogy folyamatosan előre haladjanak az erények és a bölcsesség útján”.

Ha pedig valaki „kevéssé halad a lelki életben, azt küldjék vissza a novíciusok közé, […] ahol megújult erővel indulhat neki újra a tökéletesség útjának”. Egy ezt megelőző emlékiratban pedig így ír: „Azok az atyák, akiknek jó tehetsége van a tanításra, maradjanak meg az iskolákban tíz, tizenöt, húsz esztendőre, de adjunk nekik időről időre egy lélegzetvételnyi időt, hogy erejüket és szellemüket összeszedhessék.”

Kalazanci Szent József útmutatása és Mária anyai oltalma segítsen bennünket ebben az összetett és nehéz feladatban, a Kegyes Iskolák Rendje folyamatos képzésének megvalósításában.


JEGYZETEK

(Az egyes pontokhoz felhasznált dokumentumok)

1. R 7,2; PSZK 88–89, 261–262; PHD 1; EK'91 7.

2. K 89, 114–115; R 205–210.

3. PI 66–71; PDV 70–81; PÉSZD 69–97; TÉK 35–46. A növendéknevelők folyamatos képzéséről: SZNFA 65–71.

4. PSZK 254; PDV 70; PI 67; PÉSZD 69–73; TÉK 43.

5. PSZK 4–7; OPR 75.

6. PHD 2; PI 8–9; PDV 70; PÉSZD 69; ChL 9–14, 21–24.

7. K 1–3; PSZK 6; PHD 3; V. Berro, Annotazioni, Roma, 1988, I. kötet, 73. old.

8. K 11–13; PSZK 7–11; PHD 4; EK'91 8; OPR 13–15.

9. K 1a, 2a; PSZK 8–21; PHD 5–6; EK'91 2.

10. PSZK 22–26; EK'91 7.

11. PSZK 252–254; EK'91 9; Ruiz 11–16; PI 68.

12. PSZK 258–260, 262; PI 68 PDV 71–72; PÉSZD 74–75.

13. PSZK 27–66; PI 19–32.

14. K 142; PSZK 31–33, 254–255; PHD 16, 20–21; Ruiz 7–9; PI 29; PDV 79; PÉSZD 87; OPR 76.

15. PHD 12; EK'91 5.

16. CC 171; K 25, 31, 75; PSZK 34–38, 256–257; PHD 17–19; EK'91 2; Ruiz 41–46; TÉK 43; OPR 76–77.

17. PSZK 60–66, 260; PHD 13–15; EK'91 2; Ruiz 6–7.

18. K 88–89; R 105–108; PSZK 67; PHD 25; Ruiz 15–16; PI 68; PDV 70, 73–75.

19. PSZK 68; PHD 26.

20. PSZK 69–71; PHD 26.

21. PSZK 75–76; Ruiz 18–22; II. János Pál: Levél a családokhoz (1984) 8–9.

22. PSZK 94–95A, 119–120A, 197–198A.

23. PSZK 95 BC, 120 BC, 198 BC.

24. PSZK 77–78; Ruiz 22–30.

25. PSZK 99–100A, 124–125A, 176–177A, 202–203A.

26. PSZK 100BC, 125BC, 177BC, 203BC.

27. PSZK 79–80; Ruiz 30–36.

28. PSZK 104–105A, 129–130A, 181–182A, 207–208A.

29. PSZK 105BC, 130BC, 182BC, 208BC.

30. PSZK 80–82; Ruiz 36–40.

31. PSZK 109–110A, 134–135A, 186–187A, 212–213A.

32. PSZK 110BC, 135BC, 187BC, 213BC.

33. K 25–37; R 73–87; vö. a 21. szám jegyzetével.

34. vö. a 22. szám jegyzetével.

35. vö. a 23. szám jegyzetével.

36. K 25–50; R 56–72; vö. a 24. szám jegyzetével.

37. vö. a 25. szám jegyzetével.

38. vö. a 26. szám jegyzetével.

39. K 25–84; R 35–55; vö. a 27. szám jegyzetével.

40. vö. a 28. szám jegyzetével.

41. vö. a 29. szám jegyzetével.

42. K 1–13, 85–95; R 94–108; vö. a 30. szám jegyzetével.

43. vö. a 31. szám jegyzetével.

44. vö. a 32. szám jegyzetével.

45. K 87–95.

46. R 116–143.

47–48. EK'91 3, 5.

49. R 109–115, 136–143.

50–51. PHD 7–11, 37–74; EK'91 5, 8.

52. PHD 27; OPR 77–78.

53. PSZK 83; PHD 28.

54. K 114; R 210; PHD 28.

55. K 32, 35, 114, 142; R 147, 209–210, 262–291; PSZK 55, 59, 257; PHD 29; Ruiz 57–59.

56. PSZK 260–261; PHD 30–36; PÉSZD 90.

57. PSZK 22–26, 69–71.

58. PSZK 34–38.

59. PSZK 260; OPR 78–80.

60. PSZK 259–261.

61. K és R passim.

62. PÉSZD 76.

63. TÉK 31; PÉSZD 81.

64. TÉK 32, 51.

65–67. EK'91 2, 5, 7, 9.

68–69. EK'91 5, 7.

70. PSZK 22–24; PHD 37.

71. PSZK 115–116, 140–141.

73. K 30; R 85.

75. PSZK 262.

76–77. PSZK 263, 267; PI 70; PDV 76; PÉSZD 93.

78–79. PSZK 116, 167, 193, 223–224A, 227–228A, 232A, 235–236A.

80. PSZK 191, 217, 224BC, 228BC, 232BC, 236BC.

82–83. PSZK 264–265; PI 70; PDV 77; PÉSZD 94.

84–85. PSZK 116, 167, 193, 240–241A, 244–245A.

86. PSZK 191, 217, 241BC, 245BC.

88–89. PSZK 266; PDV 77; PÉSZD 95.

90–91. PSZK 116, 167, 193, 248–249A.

92. PSZK 249BC.

94. CC 72–78; K 30; R 85; PÉSZD 96.

95. CC 63–65; K 30; R 85.

96. K 151, 162; R 366–381.

97. K 180–182, 189–190, 194, 210–212; R 382; EK'91 6.

100. PHD 75–77; Unione Superiori Generali, Carismi nella Chiesa per il mondo. La vita consacrata oggi, San Paolo, Cinisello Balsamo, 1994, 265–267. old.

101. CC 93, 189; Memoriale ai Cardinali Giustiniani, Lancellotti e Soana (1615), 3. pont.


dugo@szepi_PONT_hu