A 44. egyetemes káptalan, amelyet 1997 júliusában tartott a rend Rómában, alaposan végiggondolta azokat a kérdéseket, amelyeket a piarista karizma és szolgálat ma mottó felvet. Karizmánk elmélyült vizsgálata volt tehát az egyik fő témája a káptalannak, s egyben az első célkitűzés („politika”), amelyet a most megkezdett hat éves ciklusra megfogalmazott.
Feltehetjük a kérdést: vajon a piaristák 400 éves történelme után létezhetnek-e még kérdőjelek karizmánk mivoltát illetően? A választ maga a káptalan adta meg, amikor (a 10. pontban) kijelenti, hogy „rendünk, a történelem folyamán, korlátai ellenére – és talán azt a néhány rövid időszakot kivéve, amikor válságban volt vagy elbizonytalanodott – mindig világosan látta maga előtt a kapott karizmát”. Mindenesetre, Kalazancius 400 évvel ezelőtti Santa Dorotea-i tapasztalatának megünneplése, valamint az egyház minden Istennek szentelt személyhez intézett jelenlegi felszólítása egyrészt „az alapítói karizmához való hűségre” (II. János Pál: Megszentelt élet, 36), másrészt „a saját küldetéshez való teremtő és dinamikus hűségre” (Megszentelt élet, 37), spirituális jellegű reflexióra és az intézményünket jellemző karizma iránti megújított elkötelezettségre ösztönöztek bennünket.
Közvetlenül a II. vatikáni zsinat után a rend különleges egyetemes káptalana (1967–1969) már foglalkozott karizmatikus identitásunkkal az egyházban, viszont ez egy olyan időszakban történt, amikor elég sok szerzetest bizonyos zavarodottság jellemzett saját hivatását illetően. A válasz, amelyet akkor adott a káptalan, végeredményben ma is érvényes, habár eléggé statikus jellegű, olyan meghatározások jellemzik, amelyek megváltoztathatatlan alapelveket kívánnak leszögezni. Azóta 30 év telt el. A zsinatot követően magának a karizmának a fogalma is fejlődésen ment keresztül. A fejlődés kezdetét VI. Pál Evangelica testificatio kezdetű buzdítása jelzi (1971), aztán napvilágot láttak olyan dokumentumok, amelyekben már dinamikusabb karizma-felfogást találunk: Mutuae relationes (1978) és Potissimum institutioni (1990), végül a mai tanítóhivatalnak már egészen gazdag karizma-szemlélete van, itt elsősorban a Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdításra kell gondolnunk (1996).
Ma már – ami hivatásunk elméleti tisztázását illeti – túl vagyunk egy bizonyos polemikus hangulaton, viszont komoly döntések előtt állunk arra nézve, miként válaszoljunk teremtő hűséggel azokra a kihívásokra, amelyek elé a mai világ állítja karizmatikus identitásunkat. Rendünk 44. egyetemes káptalana elfogadta II. János Pál felhívását, miszerint minden egyes káptalan „a Lélek világosságánál határozza meg a módot, amely által [az intézmény] sajátos karizmáját és hagyományos lelkiségét a különböző történelmi és kulturális helyzetekben képes megőrizni és aktualizálni” (Megszentelt élet, 42). A „memóriának és próféciának” ebben a perspektívájában a káptalannak nem az volt a szándéka, hogy definiálja, hanem hogy leírja a piarista karizmát, amely a múltban gyökerezik, „történelmünkben, amelyre emlékeznünk kell”, és amelyet meg kell terveznünk a jövőre, „történelmünkbe, amelyet építenünk kell” (Megszentelt élet, 110).
A káptalani atyák munkája a piarista karizmáról egy munkadokumentumból indult ki, amelyet a káptalant előkészítő bizottságok dolgoztak ki, és amelyet más piarista atyák kiegészítéseivel gazdagítottak. Már a káptalan során a különböző, olykor erősen eltérő nézőpontoknak megfelelően a szükséges változtatásokat elvégezték a szövegen. A bizottságok munkája, mindenki igyekezete, nyitottsága és felelősségérzete pedig lehetővé tette, hogy a végső szavazáskor szinte teljes egyhangúsággal fogadják el a szöveget. Ezzel a káptalan egy olyan dokumentumot nyújt át a rendnek, amely meglehetősen rövid, tömör nyelvezetű, könnyen érthető, s világosan megfogalmazza a fő gondolatokat és eszméket.
A piarista karizma ma című dokumentum három részből áll.
Az első részben, „Karizmánk a történelem folyamán” (1–15. pontok), végigtekintjük karizmánk történetét a kezdetektől fogva. Először Kalazancius életében, aztán bemutatjuk, hogyan kapcsolódnak egymáshoz az elfogadott küldetés lényegi elemei, a stabil közösség és megosztott spiritualitás, végül egy rövid összefoglalást adunk arról, hogyan fejlődött identitásunk és karizmatikus szolgálatunk napjainkig.
A második rész címe: „A piarista karizma leíró összefoglalása” (16–19. pontok). Ebben a káptalan néhány szóban leírja a piarista szerzetesek számára karizmánk lényegét. Karizmánk Kalazancius tapasztalatából született, az egyház elismerte, mint program nyert megfogalmazást a Konstitúciókban és láthatóan megvalósult a Kegyes Iskolák Rendjének történetében. Ezt a karizmát élik a piarista szerzetesek személyes, Istennek szentelt életükben. A testvéri közösség táplálja és osztozik rajta, a nevelve evangelizálás egyházi küldetését igyekszik végrehajtani. A szöveg beszél még azokról az eszközökről, amelyekkel végbe tudjuk vinni a ránk bízott küldetést minden gyerek és fiatal javára, az egyház és a társadalom szükségletei szerint, majd megemlíti a világiak részesedését a piarista karizmában. Ezt az utolsó szempontot fejti ki alaposan a Világiak a piarista iskolában című káptalani dokumentum.
A harmadik rész, „A teremtő hűség, amelyet ma a Lélek kíván tőlünk” (20–28. pontok) feltételezi annak alapos ismeretét, hogyan élik meg ma a piarista karizmát, és melyek azok a kihívások, amelyek elé a mai világ állít bennünket. A dokumentum 1. és 2. melléklete információkat nyújt számunkra, hogy világosan láthassunk és ítélhessünk, hogy ennek megfelelően tudjunk cselekedni is. A dokumentum éppen erre a harmadik részre, az aktualizációra teszi a hangsúlyt. A káptalan megállapítja, hogy a megtérés és a felismerés-döntés (megkülönböztetés) – egy folyamatos átalakulásba ágyazódva – jelentik a szükséges feltételeket ahhoz, hogy képesek legyünk választ adni a korunk által megfogalmazott kihívásokra, megszentelt mivoltunkból kiindulva, amelyet közösségben élünk, egyazon küldetésben járva. Ez a káptalani dokumentum leghosszabb, legrészletesebb és legkonkrétabb része. Több mint negyven választ fogalmaz meg, amelyeket teremtő hűséggel adhatunk mi, akik a piarista karizmát éljük.
A szöveg egy befejező kis fejezettel zárul (29–30. pontok). Ezt követi azoknak az egyházi és piarista forrásoknak a listája, melyekből e 30 ponthoz a káptalan merített.
Összefoglalva: rövid és gazdag, doktrinális és operatív dokumentum, amely segíteni fog bennünket, hogy elmélyítsük a Konstitúciókban megfogalmazott identitásunk lényegét, és amely jelentékenyen megvilágítja a most elkezdett hat éves periódus jelmondatát:
karizma és szolgálat (2. rész)
történelem, amelyre emlékeznünk kell (1. rész)
történelem, amelyet építenünk kell (3. rész)
Az első olyan szerzetesrend alapítójaként, amely kifejezetten a keresztény népnevelésre törekszik az iskolán keresztül, Kalazancius állandóan hangsúlyozta a rendnek azt a három karizmatikus vonását, amelyek csírájukban kezdettől fogva jelen voltak, 1621-ben kifejezett megfogalmazást nyertek a Konstitúciókban, a terjedés és a konfliktusok időszakában pedig élesen is körvonalazódtak: elsőbbséget kell adni a kora gyermekkortól kezdődő nevelésnek, a szegények nevelésének és a pietásban való nevelésnek.
Gyermekei lelki atyjaként szerzetesei közt olyan lelkiség kialakítására törekedett, amely az említett Konstitúciókban körvonalazott élettervvel, illetve „vegyes” életformával összhangban van. Ebben olyan „magatartásformák” jelennek meg, mint az Istenbe vetett gyermeki bizalom, a keresztre feszített Krisztussal való azonosulás, engedelmesség a Szentléleknek, ráhagyatkozás Isten Anyjára, egyházias és liturgikus érzék; továbbá a következő jellegzetes erények kerülnek a középpontba: pietás és istenfélelem, szegénység és alázat, szeretet és türelem, odaadás és önmegtagadás, szorgalom és egyszerűség, atyai szeretet és nagylelkűség, remény és vidámság.
Hisszük, hogy a megtérés és a felismerés-döntés dinamizmusa, amely Kalazancius alapítói tapasztalatát lehetővé tette, középpontját képezi annak, amit ma kíván tőlünk a Lélek. Válaszainknak igazsága és hatékonysága, melyeket a mai világ kihívásaira adunk, lényegében a Lélektől és a mi képességünktől függ: vajon képesek vagyunk-e megnyílni az egyéni és közösségi növekedésre.
A teremtő hűség, amelyet ma a Lélek kíván tőlünk, megszentelt mivoltunkat érinti, amelyet közösségben élünk, ugyanazon küldetésben járva.
Ehhez szükséges:
Nagyon fontosak és különös figyelmet igényelnek a világiaknak azok a csoportjai, amelyek arra törekszenek, hogy karizmánkban osztozzanak.
Ehhez támogatnunk kell:
A javaknak és a személyeknek ez az áramlása konkrét tetteket kíván tőlünk, így például:
Ebből az alapvető kalazanciusi felismerésből kiindulva jelenlétünknek a következő vonásait kell hangsúlyoznunk:
Ennek az egyetemes jellegnek a fényében, amelyet Kalazancius adott művének, az alábbi kritériumokat hangsúlyozzuk:
Isten kegyelme működjék bennünk, hogy hűségesen töltsük be hivatásunkat, Mária pártfogása alatt, korunk gyerekei és fiataljai szükségének megfelelően, „Isten dicsőségére és felebarátaink javára”.
1-3. S. Giner Guerri, San José de Calasanz. Maestro y fundador, (BAC Maior 41) Madrid 1992. • Congr. Gen., Approfondimento del carisma calasanziano, Roma 1996–1997. [A kalazanciusi karizma elmélyítése.]
4. Lettera di Giovanni Paolo II al Preposito Generale dei Padri Scolopi in occasione del quarto centenario dell'apertura in Roma della „prima scuola pubblica popolare gratuita d'Europa”, 1. pont, in L'osservatore Romano, 28 giugno 1997.
5. M. A. Asiain, El proceso carismático de Calasanz, Conferencia, 12 diciembre 1996, 7–112. old.; vö. M. A. Asiain, El proceso carismático de Calasanz, in Archivum Scholarum Piarum XXI [42. szám] (1997) 1–25.
6. Paolo V, Ad ea per quae (1617). • Constitutiones S. Josephi Calasanctii (1621).
7. Memoriale al Cardinal Roma (1645).
8. Idézett levél, 2. pont. • J. A. Miró, Filosofía escolapia de la educación, in „Formación de los profesores de las Escuelas Pías en el espíritu escolapio”, Roma 1993, 118–130. old.
9. Capitulo General Especial, Declaración sobre la espiritualidad calasancia. Notas, Orden de las Escuelas Pías, Roma 1971.
10. Congregazione Generale, Spiritualita e pedagogia di S. G. Calasanzio. Saggio di sintesi, (Quaderni 18), Ed. Calasanziane, Roma 1995. [Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség. Összefoglaló tanulmány, Budapest, Magyar Piarista Tartományfőnökség 1996.] • E. Ferrer, Temas de historia de la Orden de las Escuelas Pías, Roma 1992. • Giovanni Ausenda, L'Ordine delle Scuole Pie. Breve compendio storico, (Quaderni 7), Ed. Calasanziane, Roma 1986.
11-12. Idézett levél, 3. pont. • D. Cueva, El carisma calasancio en los Breves Pontificios, in Las Constituciones y otros documentos principales del Santo Fundador, Roma 1968. • G. Ausenda, Il carisma calasanziano nei documenti pontifici e nelle deliberazioni dei Capitoli Generali, Roma F1968:
13. Capitulum Generale Speciale dei Padri Scolopi, Declarationes et decreta, Curia Generalizia, Roma 1970, 10–97, 150–202. old.
14. Constitutiones et Regulae Ordinis Scholarum Piarum, Salamanca 1986. [A Kegyes Iskolák Rendjének Konstitúciói és Regulái, Magyar Piarista Rendtartomány, Budapest 1999.]
15. Vita Consecrata, 36–37. [II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, Szent István Társulat, Budapest 1996.] (ezentúl: VC)
16. Memoriale al Cardinal Tonti (1621) 4. és 26. pont. • Konstitúciók, 1–12. • Regulák, 1–4. • VC, 9. • Cong. Gen., La missione delle Scuole Pie nella Nuova Evangelizzazione, (Quaderni 19), Ed. Calasanziane, Roma 1995, 1–43. pontok.
17. Discorso di Giovanni Paolo II ai Padri Scolopi in occasione del 44° Capitolo Generale nel quarto centenario dell'apertura della della „prima scuola pubblica popolare gratuita d'Europa”, 3. pont. in L'Osservatore Romano, 6 luglio 1997. • Memoriale al Cardinal Tonti, 5–17. pontok. • Konstitúciók, 14–24. • Regulák, 35–36. • Cong. Gen., La missione delle Scuole Pie nella Nuova Evangelizzazione, 44–54. pontok.
18. Discorso di Giovanni Paolo II..., 2. pont. • Memoriale al Cardinal Tonti, 18–23. pontok. • Konstitúciók, 85–92. • Regulák, 94–143. • Cong. Gen., La missione delle Scuole Pie nella Nuova Evangelizzazione, 113–231. pontok.
19. Idézett levél, 5. pont. • Discorso di Giovanni Paolo II..., 4. pont. • Memoriale al Cardinal Tonti, 24–25. pontok. • Cong. Gen., I laici nelle Scuole Pie, Roma 1996. [vö. M. A. Asiain, Világiak a piarista iskolában. Keretdokumentum a világiakról, in Kalazanci Szent József és a piarista lelkiség, id. mű. 91–130. old.] • Cong. Gen., La missione delle Scuole Pie nella Nuova Evangelizzazione, 55–112. pontok.
20. Lásd az 1. és 2. mellékletet. • VC, 69–71. • Cong. Gen., XLIII Capitolo Generale. La formazione dello Scolopio, (=FES) (Quaderni 12), Ed. Calasanziane, Roma 1991. [Magyarul is.] • Cong. Gen., Direttorio Scolopico di Formazione Permanente, (Quaderni 17), Ed. Calasanziane, Roma 1994. [Generálisi Kongregáció, A piaristák folyamatos képzésének direktóriuma, Kalazancius Tanulmányi Központ, Budapest, 2000.]
21. Memoriale al Cardinal Tonti, 26. pont. • Cong. Gen., Direttorio scolopico di Pastorale Vocazionale, (Quaderni 15), Ed. Calasanziane, Roma 1992. [Generálisi Kongregáció, Piarista hivatásgondozási direktórium, Kalazancius Tanulmányi Központ, Budapest, 2000.] • M. A. Asiain, L'esperienza di Dio dello Scolopio, (Quaderni 14), Ed. Calasanziane, Roma 1992. [A piarista szerzetesek istentapasztalata. ford. Dr. Domokos György, gépelt, 117 old.] • VC, 17–22.
22. Cong. Gen., La Fraternita delle Scuole Pie, (Quaderni 9), Ed. Calasanziane, Roma 1988. [Piarista Iskolák Testvérisége, Kalazancius Tanulmányi Központ, Budapest 1999.] • Cong. Gen., I laici nelle Scuole Pie (vö. 19. pont.) • VC, 64–68.
23. J. P. Burgués, L'esperienza comunitaria dello Scolopio. Un lungo cammino da percorrere, (Quaderni 16), Ed. Calasanziane, Roma 1993. [A piarista szerzetesek közösségi tapasztalata. Hosszú út áll előttünk..., ford. Dr. Domokos György, gépelt, 164 old.] • VC, 41–44.
24. VC, 45–47.
25. A. Divizia, Dimensione ecclesiale dello scolopio. Una diaconia per il Regno, (Quaderni 20), Ed. Calasanziane, Roma 1996. • VC, 47–48., F102–103:
26. Idézett levél, 2. pont. • Constitutiones S. Josephi Calasanctii (1621), 2. • Cong. Gen., Spiritualita e pedagogia di S. G. Calasanzio (vö. 10. pont), 28., 29., 55., 57. pontok. • VC, 96–98.
27. Idézett levél, 4. pont. • Constitutiones S. Josephi Calasanctii (1621), 4. • Cong. Gen., Spiritualita e pedagogia di S. G. Calasanzio (vö. 10. pont), 28., 29., 52., 55., 56. pontok. • VC, 78., 82.
28. Idézett levél, 3. pont. • Constitutiones S. Josephi Calasanctii (1621), 5. • Cong. Gen., Spiritualita e pedagogia di S. G. Calasanzio (vö. 10. pont), 49., 51., 81–91. pontok. • VC, 79., 81.
29. Idézett levél, 2. pont. • Mutuae Relationes, 11–12. pontok.
30. Discorso di Giovanni Paolo II, (vö. 10. pont) 5. pont. • VC, 37. • Constitutiones S. Josephi Calasanctii (1621), 345.
A különleges egyetemes káptalan (1967–1969) óta rendünk elkötelezte magát a piarista élet megújítása mellett, egyéni, közösségi, demarkációs (rendtartományi) és egyetemes szinten, az egyházi irányelveket követve.
1-3. Az utolsó egyetemes káptalanok iratai 1973-tól.
4-6. Ordo Scolarum Piarum, Catalogus Generalis, Roma 1995. • Az 1997-es egyetemes káptalan statisztikái.
7. Superiores mayores escolapios de Latinoamerica (Cuenca, Ecuador, 30/IX a 4/X-1990), Encarnación de las Escuelas Pías en Latinoamerica. Documento Programatico, (cuadernos 17) Publicaciones ICCE, Madrid 1990. • Orientaciones para la presencia las Escuelas Pías en Africa. Documentos de Bamenda, Bamenda (Camerun): 31/I A 4/II de 1989, (cuadernos 15) Publicaciones ICCE, Madrid 1989. • Congregación General, Testigos de Jesús y discípulos de Calasanz en Asia. Witnesses of Jesus and disciples of Calasanz in Asia, (cuadernos 19) Publicaciones ICCE, Madrid 1997.
8. A piarista rend évkönyvei (annuario) 1987-től.
9-10. VC, 52–56.
Az értékek különbözősége, amelyet az utóbbi években felfedezett a közösségi élet, és azok a körülmények, amelyek ma a közösségi életet övezik, új kihívások elé állítanak minket:
Ez komoly kihívást jelent:
E részvétel ugyanakkor azt kéri tőlünk, hogy:
Ezért, és hozzájárulásként a sok pedagógiai útkereséshez, és azon számos nevelési területen belül, amelyet a társadalom hoz létre és ellenőriz, feladatunknak érezzük, hogy újjáélesszük az emberré nevelés kora gyermekkortól kezdődő kalazanciusi gyakorlatát, amely
E felismerés ma arra hív minket, hogy sürgősen halljuk meg az egyház felhívó szavát az „új evangelizációra”. Ez a kihívás azt kéri tőlünk, hogy intézményeinkben olyan hiteles keresztény közösségeket hozzunk létre, amelyekben lelkipásztori szolgálat folyik szüntelenül, hogy a hit világosítsa meg és járja át belülről az egész kulturális és nevelői folyamatot.
Az „areopáguszok” közül, melyeket II. János Pál említ a Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdításában, elsősorban az érint bennünket, amelyik a mi küldetésünkre utal: „Az egyház kezdettől fogva küldetése lényegi részének tekintette a nevelést. [...] Az egyházon belül e területen különleges feladat hárul az Istennek szentelt személyekre, akik arra hivatottak, hogy a nevelés horizontján megjelenítsenek egy radikális tanúságtételt Isten országa javairól”. Azt is fontosnak tartjuk, ami a „kultúra és a hit” közötti nevelői dialógusra vonatkozik.
1. Commissione Precapitolare dell'Analisi Esterna dell'Ordine, 1997.
2. VC, 4., 85–91. [II. János Pál pápa Megszentelt élet kezdetű apostoli buzdítása, Szent István Társulat, Budapest 1996.]
3. VC, 51.
4. VC, 63.
5. VC, 54–56.
6. VC, 100–101.
7. VC, 72–74.
8. VC, 96–98.
9. VC, 78., 82.
10. VC, 79., 81., 96., 98.
11. Lettera di Giovanni Paolo II al Preposito Generale dei Padri Scolopi in occasione del quarto centenario dell'apertura in Roma della „prima scuola pubblica popolare gratuita d'Europa”, 4. pont. in L'Osservatore Romano, 1997. jún. 28. • VC, 36–37.