Hogy mindenkinek öröm legyen a tanulás!
Bármilyen jó szándékkal ül is a szülő gyermeke mellé, hogy segítsen neki a
tanulásban, sokszor fullad kudarcba ez a próbálkozás. A szülő úgy érzi, hogy
munka után, fáradtan, saját szabadidejét feláldozva töri magát, hogy a
gyereknek jobb legyen.
A gyerek meg nem figyel, matat, pofon egyszerű dolgokat nem ért meg. A sokadik
magyarázat után még mindig rendre ugyanazt a hibát véti. A szülő tehetetlennek
érzi magát, gyorsan beveti a jól bevált csodafegyvert: kiabál, fenyegetőzik, nem
ritkán lealázza gyerekét. A gyerek eközben a túlélésért küzd, saját stratégiái
szerint próbálja minél gyorsabban megúszni a helyzetet.
Ha gyors mérleget készítünk, az eredmény egy rosszul sikerült este, egyre
jobban fogyatkozó tanulási kedv, nem sokat gyarapodó tudás.
Tíz jótanács, hogyan segíthetünk hatékonyabban
- Gondoljuk végig, mit utáltunk a legjobban akkor, amikor gyerekként a szüleink mellénk ültek egy kicsit segíteni. Akkor is tegyük meg, ha a szüleink nagyon szigorúak voltak, és mi mégis rendes emberek lettünk. Higgyük el, azt amit mi nem szerettünk, a mi gyerekünk se szereti!
- Fáradtan, türelmetlenül soha ne kezdjünk bele a közös tanulásba, mert borítékolható a kudarc.
- Gondoljuk végig milyen napja volt a gyerekünknek. Hány dolgozatot írt, és külön órán járt a nap folyamán? Fáradt gyerekkel sohase erőltessük a tanulást.
- Sose felejtsük el, hogy a közös gyakorlás középpontjában nem a szülő, hanem a gyerek áll.
- Mielőtt leülnénk, nézzük át a gyakorlandó feladatokat. Érdemes visszalapozni a gyerek könyvében, füzetében, hogy megtudjuk, hogyan tanulták az iskolában. Így nem zavarjuk össze a gyereket.
- Soha ne kezdjünk rögtön magyarázással. Először hagyjuk, hogy a gyerek önállóan dolgozzon. Figyeljük meg, hogyan próbálkozik. Engedjük kérdezni, tudjuk meg, mi nem világos neki. Ezek jó támpontot adnak ahhoz, hogy eldönthessük, hogyan segítsünk.
- Tanulás közben sohase szidjuk, hanem dicsérve biztassuk a gyereket.
- Mindig türelmesen magyarázzunk a gyereknek. Folyamatosan figyeljük, ért-e mindent. Teremtsünk olyan légkört, hogy merje jelezni, ha elveszítette a fonalat.
- Késő este már ne álljunk neki semmilyen feladatmegoldásnak.
- Nem dől össze a világ, ha egyszer nem készül el a házi feladat.