BEVEZETÉS
FOGALMA
Elnevezés: két görög szó összevonása:
ENNEAS = KILENCES
GRAMMA = ÁBRA, GRAFIKAI ÁBRA
Jelentése: 9 alapvető személyiség-típus ábrázolása
EREDETE
- Valószínűleg Afganisztánból származik és kb. 2000 éves múltra tekint
vissza
Szufi szájhagyományon keresztül terjedt: Perzsiában, Közép-Ázsiában,
Indiában
- Amerikai szerzetesek az 1970-es években dolgozták ki az enneagram
rendszerét lelkigyakorlatos célokra
- Első fordítása német nyelvterületen a 90-es években jelent meg
- A Korda Kiadó 1996-ban jelentette meg Beesing - Nogosek -
O'Leary könyvének magyar fordítását: ENNEAGRAM, az önmegismerés
útja címmel (ezen alapszik az előadás).
- A témához kapcsolódik még: Idies Shah: A szufi út
(Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó, 1998) és Eli Jaxon-Bear:
Enneagram - Lelki típusod, lelki titkaid (Kiadja a Pozitív
Gondolkodásért Egyesület, é.n.)
CÉLJA
- Helyes önismeret megszerzése, mert ez alapfeltétele a
kiegyensúlyozott "boldog" embertípus felé való növekedésnek, az úgynevezett
önmegvalósításnak.
- Mások megismerése, mert ez az alapja a tőlünk nagyon különböző
embertársunk türelmes elfogadásának és annak, hogy segítségére lehessünk a
másik ember önmegvalósítási törekvésének.
- Gyakorlati útmutatást ad a kimozdulás, "gyógyulás" irányába.
- Rámutat megváltásunk szükségességére és annak lényegére.
A TÉMA VÁZLATA
I. BELSŐ KÉSZTETÉSEINK OKA
- Az ember hatalmas belső energiával - szeretet-energiával - jön a
világra. A 4.- 6. év közötti életkorban a gyermek felfedezi, hogy az
önmagáról alkotott belső érzése nincs szinkronban a körülötte lévő
világgal. A gyermekkor 7. évére minden emberben tökéletesen kialakul az Én-
tudat, mely az egyén és a világ között keletkezett szakadék eredményeként
jön létre. Rájön arra, hogy a külvilág ellenséges irányába.
- Ezért alakít ki az Én-tudat védelmi stratégiát a külvilággal szemben,
hiszen arra törekszik, hogy elfogadott, megértett, szeretett személy
legyen.
- Ennek érdekében belső energiáit - késztetéseit -, mely viselkedését
megszabja, a meglátott "JÓ" irányába tereli és minden erőfeszítésével arra
törekszik, hogy elkerülje azokat a tényezőket, melyek ebben a törekvésében
gátolják. Így történhet meg, hogy a személy által jónak vélt, de alapvetően
hibás viselkedési módba csontosodik bele az ember.
- Az elérendő "JÓ" és az elkerülendő "ROSSZ" ellentétes pólusának,
mintegy pozitív és negatív pólusnak feszültségében alakul ki a 9 alapvető
személyiség-típus.
ÖSSZEFOGLALVA: Belső késztetéseink - viselkedési módunk -
kialakulásának oka a beilleszkedés (elfogadottá, szeretetté válni akarás)
vágya a körülöttünk lévő világba.
II. A KILENC SZEMÉLYISÉGTÍPUS
- Amint láttuk minden személyiség-típusnak vannak "JÓRA-TÖRŐ" és a
"ROSSZAT ELKERÜLNI AKARÓ" - de éppen attól, mert szenvedélyesen szeretne
elkerülni mindent, ami a "JÓ" felé való törekvésében gátolja - negatív
tulajdonságai.
- Mivel az enneagram a növekedés - önmegvalósítás - irányába akar
állítani bennünket, az egyes személyiség-típusokat negatív vonásai alapján
állapítja meg.
- E negatív vonást a keresztény kultúrkör BŰN-nek nevezi. Így mind a 9
típus kivétel nélkül bűn-típus, ami nem a parancsok vagy tilalmak
számolható áthágását jelenti, hanem elidegenülést önmagunktól,
embertársunktól és Istentől.
- Az elidegenedés eredménye, hogy ÉN-ünk védelmi rendszere olyan belső
késztetéseket hoz létre, melyek foglyai leszünk - észre sem véve fogoly
mivoltunkat - csapdában, börtönben élünk, amelyből csak segítés révén
szabadulhatunk ki. Ezt a szabadulást, megmentést, nevezzük mi -
keresztények - MEGVÁLTÁSNAK.
- A szabadulás azonban nem jelenti a személyiségtípus megváltozását, de a
típuson belül megindul a fejlődés az önmegvalósulás felé: a személyiség
olyan fához lesz hasonló, mely megtartja növekedése kezdetén meghatározott,
jellegzetes alapszerkezetét, de virágba borul és bőségesen kiteljesedik
sajátos szépségében, sokak javára.
- Elkerülési törekvés alapján a 9 alaptípus a következő:
EGYESEK | Tökéletlenség kerülői
|
KETTESEK | Saját szükséglet kerülői
|
HÁRMASOK | Kudarc kerülői
|
NÉGYESEK | Hétköznapiság kerülői
|
ÖTÖSÖK | Belső üresség kerülői
|
HATOSOK | Normáktól való eltérés kerülői
|
HETESEK | Fájdalom, szenvedés kerülői
|
NYOLCASOK | Gyengeség kerülői
|
KILENCESEK | Konfliktusok kerülői
|
ÖSSZEFOGLALVA: az egyes személyiségtípusok emberei azt gondolják
magukról, hogy a fent említett állítások elkerülésével a társadalomban
elfogadott, sőt szeretett személyek lesznek.
III. ÖNMAGUNK MEGTALÁLÁSA AZ ENNEAGRAMBAN
- Mind a 9 személyiség-típus KIVÉTEL NÉLKÜL és TELJESEN AZONOS MÉRTÉKBEN
BŰN-típus. Tehát negatív vonásainkat kell fölfedeznünk magunkban ahhoz,
hogy elindulhassunk a szabadulás útján.
- Nyíltság, őszinteség és BÁTORSÁG kell ahhoz, hogy szembenézzünk igazi
önmagunkkal. De csakis ez a "szembenézés" képes szabaddá tenni. bennünket
ahhoz, hogy az eddig esetleg fel nem ismert védelmi stratégiánkkal szemben
tudatosan dönthessünk: kövessük-e a belső késztetést vagy sem.
- Növekedésünk - önmegvalósításuk - folyamatához alapvetően szükséges,
hogy feltegyük magunknak a kérdést: KÉSZ VAGYOK-E BEISMERNI BŰNÖS VOLTOMAT?
- őszintén és védekező manőverek nélkül? Csak így találhatok rá
enneagrambeli valós önmagamra.
- Az egyes típusok között vannak ugyan átfedések, mégis megállapíthatóak
azok a vonások, amelyek különös módon illenek rám. Így, ha egyetlen típusba
nem is tudnám magamat besorolni, kettőbe esetleg háromba bizonyára.
- Keressük hát magunkat az egyes típusok tömör jellemzése alapján:
EGYESEK: a
"tökéletesek", legalábbis azok szeretnének
lenni! Mindent tökéletesen akarnak csinálni. Nagy gonddal készülnek fel a
kis és nagy feladatokra egyaránt, Keményen és precízen dolgoznak. Bántja
őket, ha valami nem úgy készül el, ahogyan azt ők szeretnék, Neheztelnek a
világra, mert annyi tökéletlenséget találnak benne. Elégedetlenek, mert
mindig mindenben hibát fedeznek fel - magukban is, másokban is. Mindig
helyreigazítanak. Nyugtalanok, aggodalmaskodók. Neheztelésüket is kerülni
akarják, hiszen, aki neheztel, nem tökéletes ember, ezért érzelmüket a
tudatalattiba söprik és épp ezáltal csúsznak bele a HARAG bűnébe.
Tökéletesség/tökéletlenség, mint pozitív és negatív tulajdonságok "pólus-
feszültsége" (tézis-antitézis) juttatja őket a HARAG bűnébe, hiszen olyan
dolgot hajszolnak, amit elérni lehetetlen, ill. amit elkerülni
lehetetlen.
KETTESEK: a "szolgálók", legalábbis azt képzelik
magukról, mert minden tevékenységük arra irányul, hogy mások szükségleteit
kielégítsék. Valósággal keresik azokat, akiknek segíthetnek és bosszantja
őket a visszautasítás. Ők azok, akiknek nincsenek kéréseik, mert saját
szükségleteik abban merülnek ki, hogy másokat szolgáljanak. Ők az
önzetlennek tűnő, örökké "adó" emberek, akik adásaikkal akarják megnyerni
maguk számára mások szeretetét. Nem veszik észre, hogy eközben saját
személyükhöz való kötöttség állapotát idézik elő, tőlük függő viszonyba
taszítva a másikat. Arra sem döbbennek rá, hogy a szeretet nem
kényszeríthető ki semmiféle eszközzel. Szolgálatra való igényük valójában
ÖNZÉS, hiszen a valódi szolgálatnak közösség-levésben kellene zajlania,
mely adás-kapás egyensúlyát tételezi fel. ÉN-jük oly mértékben hazudik
saját maguknak, hogy még ráadásul BÜSZKÉK is lehetnek életvitelükre.
Szolgálat-elfogadás kettőségének feszültségében az ÖNZÉS és BÜSZKESÉG
bűnébe sodródnak.
HÁRMASOK: a "sikeresek" csapata. Életük meghatározója
oly annyira az, eredményesség, hogy ennek mindent alárendelnek: családot,
embert, Istent. Sikertelenség esetén valósággal összeomlanak. Életüket
azonosítják ambícióikkal. A munka megszállottai, és a cél, azaz a siker
érdekében nem mindig követik az egyenes utat. Érzelmeiket félreteszik és
csakis a sikeresség álarcában járnak mások előtt. Csapdájuk a
CSALÁRDSÁG.
A siker-kudarc ellentétében - a törekvés és elkerülés hajszájában - tompul
a lelkiismeret, CSALÁRDSÁG bűne fenyeget, melybe a hármasok könnyen
beleesnek
NÉGYESEK: az "érzékenyek" típusa. Ők nem hátköznapi
emberek. Kitűnnek az átlagból, mert oly nagy érzékenységgel viselik az
egész világot. Úgy gondolják, hogy senki nem képes megérteni őket, ezért
maguk felé fordulnak. Újra és újra átélik megbántódásaikat, fájdalmaikat.
Maguk körül forgó önsajnálkozók, nem jut idő arra, hogy mások bajaival
foglalkozzanak. Belső kínlódásaik miatt könnyen sodródnak az IRÍGYSÉG
bűnébe, hiszen ők úgy gondolják, hogy mindenki másnak könnyebb sorsot
juttatott az élet.
Különlegesség-hétköznapiság ellentétének feszültsége - a helytelen
választás - zárja az IRÍGYSÉG csapdájának ajtaját
ÖTÖSÖK: a "tudás" emberei. Minden. erejükkel a belső
üresség ellen küzdenek. Így lesznek a magános ismeret-gyűjtés, tanulás és
elmélkedés emberei. Túlságosan gondolataikban élnek, ezért visszahúzódók,
magatartásuk gyakran félszeg. Kihívásokkal szemben meg nem felelőnek,
üresnek érzik magukat. Kerülnek másokat, hogy megvédjék elgondolásaikat az
eltulajdonítástól és a visszaélésektől. Drága idejüket nem áldozzák arra,
hogy másokkal legyenek, társaság-kerülők: ELKÜLÖNÜLŐK.
Üresség-tudás pólus-feszültsége következtében ELSZIGETELŐDÉS, sőt a tudás
kisajátítása következtében FUKARSÁG bűne lehet osztályrészük.
HATOSOK: a "hűségesek". Mindenhez és mindenkihez:
családhoz, csoporthoz, egyházhoz, valláshoz, szokásokhoz, munkahelyhez,
hazájukhoz, lakhelyükhöz törvényekhez stb. A törvények - normák -
betartásában élik meg biztonságérzetüket, ezért ragaszkodnak a törvény
minden betűjéhez. Jó "farizeusok" ők, mert valósággal rabjai a külső
normáknak. Túlzott törvénytisztelők, nagy-nagy felelősségérzettel. Fontos
számukra a tekintély képviselőjének szava. Szívesen "hordják
lelkiismeretüket más zsebében". Aggódnak azon, mit mondanak mások. Új
kezdeményezés irányába tartózkodók. Törvénytiszteletük válik csapdájukká,
mert a parancsok tartásától várják üdvösségüket és nem az Isten
szeretetétől. Az ÖNMEGVÁLTÁS csapdája ez. Egyúttal érzik azt is, hogy
lehetetlen a törvény hibátlan betartása és az önbizalom meginog, ezáltal a
FÉLELEM rabjai lesznek.
A hűség-hűtlenség ellentétében leértékelődik bennük a szeretet és a FÉLELEM
kíséri életüket.
HETESEK: az "életszeretők". Örök optimisták, tele
lelkesedéssel. Minden. gyanakvás és ravaszság nélkül közelednek az
emberekhez. Életszeretetüket szinte járványosan. terjesztik. Élvezik az
életet és nem rágódnak fogyatékosságokon. Optimizmusukat belevetítik a
realitásba. Mindenről feltételezik, hogy "szép és jó": rózsaszínben látnak!
Felszínességre hajlamosak. Munkaigényes feladatoktól húzódoznak: mert ez
nem fér bele jó közérzetükbe, éppúgy mint ahogyan a fájdalom és a szenvedés
sem. Mivel nem akarnak szembesülni semmivel, ami "rossz", csapdájuk lesz az
ÉLVEZETVÁGY.
Öröm-szenvedés ellentétét, szintetizálni nem tudás következtében
ÉLVHAJHÁSZAT bűnével terhelten élik meg.
NYOLCASOK: ők az "erősek". Keresik a csatározás
lehetőségeit, hogy megmutassák rendíthetetlen önállóságuk erejét. Élvezik a
szembeszállás, felülkerekedés lehetőségét. Kötekedő igazságbajnokok és a
vitákban gyakran megsebzik mások személyiségét. Agresszívak. Szívesen
lépnek mások tyúkszemére, de más nem léphet az övékére. A gyengeségnek még
a látszatát is kerülik, ezért a gyengédségnek nyoma sincs bennük. Elvárják,
hogy őket mindenki olyannak fogadja el, amilyenek, ezért csatározásaikban
az egyetlen védekező mondat ez: "én ilyen vagyok és kész!" Az élet
terheinek keményen ellenállnak. Lassan-lassan az URALOMVÁGY, ÖNTELTSÉG,
ERŐSZAK csapdájának foglyai, melyet azonban nem vesznek észre, sőt
visszautasítják az effajta kívülről érkező véleményt.
Erősség-gyengeség ellentétében oly mértékben kerülik a gyengeséget, hogy az
ERŐSZAK és HIUSÁG bűnében élnek.
KILENCESEK: a "békességesek". Energiahiányos emberek.
Konfliktus kerülők. A modern élet rohanása távol áll tőlük. Minden úgy van
jól, ahogy van. Kényelmesek, olykor már lusták. Belső konfliktusok ritkán
zavarják meg őket. Kezdeményezések iránt tartózkodók. Kitűnő
békességszerzők, tárgyilagosak, pártatlanok. Szenvedélyesen szeretik, ha
mindenki lecsillapodik körülöttük. Nem versenyeznek senkivel. Könnyen
lesznek a kényelmes megoldásoknak, már-már MEGALKUVÁSOKNAK és a LUSTASÁGNAK
áldozatai.
Békesség-konfrontálás kettősségében a kilencesek a MEGALKUVÁS és LUSTASÁG
csapdájába záródnak.
ÖSSZEFOGLALVA: az egyes személyiségtípusokat nemcsak számozással
jelölhetjük, hanem posztív és negatív tulajdonságaik, ill. törekvéseik és
bűneik megnevezése alapján is:
"1"-esek: | a "tökéletesek" | HARAGVÓK,
|
"2"-esek: | a "szolgálók" | BÜSZKÉK,
|
"3"-asok: | a "sikeresek" | CSALÁRDAK,
|
"4"-esek: | a "különcök" | IRÍGYEK,
|
"5"-ösök: | a "bölcsek" | FUKAROK,
|
"6"-osok: | a "hűségesek" | FÉLŐK,
|
"7"-esek: | az "életszeretők" | ÉLVHAJHÁSZOK,
|
"8"-asok: | az "erősek" | ERŐSZAKOSOK,
|
"9"-esek: | a "békességesek" | LUSTÁK.
|
- Látható tehát, hogy a személyiség-típusok ellentétes pólusok
feszültségében alakulnak ki. Nem egyéb ez, mint a törekvés-elkerülés
ellentéte, mely végül is megszabja viselkedésmódunkat.
- A csapda ajtaját az elkerülés hajszája zárja be előttünk: mennél jobban
kapálódzunk, annál szorosabb lesz a hurok.
- Azért csúszunk bűnbe, mert a TÉZIS - ANTITÉZIS - SZINTÉZIS egységéből
hiányzik a SZINTÉZIS. Ennek hiányában egyre hevesebb harcba indulunk az
"elkerülések" felé és ezzel együtt egyre reménytelenebb a kijutás
lehetősége a magunk csinálta börtönből.
IV. JÉZUS SZEMÉLYISÉGE
- Jézus valóságos ember: személyiség jegyekkel rendelkezik.
- Jézus teljes ember: benne mind a 9 személyiségtípus megtalálható
- Jézus bűntelen ember: azért bűntelen, mert a 9 személyiségtípust úgy
foglalta magába., hogy nem épített ki belső védekezési - megfelelni akarás
- stratégiát a külvilággal szemben. Az ellentétes pólusok SZINTÉZISÉVEL el
tudta kerülni a személyiségtípusok csapdáit; szabad ember, azaz VALÓSÁGOS,
TELJES, BŰNTELEN, SZABAD ember maradt, akit méltán nevezhetünk az: EMBER
FIÁNAK.
- Szintézis képességével Jézus személyisége modellként állhat előttünk:
- "1"-esek tökéletesség törekvését Ő is értéknek tartotta. "Legyetek
tökéletesek, mint mennyei Atyátok" (Mt.5,49) mondotta Jézus. De tudta, hogy
az egész TEREMTETT világ még fejlődésben van, ezért a tökéletességre
csupán, mint folyamatra lehet tekinteni, amely felé haladnunk kell. Ez a
magyarázata annak, hogy Ő sohasem haragudott a bűnösre és bár elítélte a
"rosszat" a bűnöst magát IRGALOMMAL útjára bocsátotta: "menj és többé ne
vétkezzél."
- "2"-esek szolgáló életét úgy élte, hogy soha senkit nem hozott függő
helyzetbe, nem kötött magához senkit. Sőt elküldte azokat: akikkel "jót"
tett. Tudta, hogy minden embernek vannak szükségletei - neki is: örömmel
elfogadta a betániai barátokat, a gondoskodó asszonyokat, a drága kenetet.
És Pétertől háromszor is megkérdezte: szereti-e Őt? Szintézis következtében
büszke szolgálat helyett ALÁZATTAL szolgált.
- "3"-asok eredményesség-vágya Jézusban is megvolt. Isten Országát
építette a Földön a siker reményében. Mégis elfogadott minden kudarcot és
nem omlott össze. Júdás összeomlott. A kudarc lehetőségét beépítette
életébe, nem engedte, hogy a siker vágya legyőzze és uralkodjon fölötte.
Így el tudott kerülni minden csalárdságot, EGYENES ember maradt.
- "4"-esek meg nem értettségét átélte Jézus. Még a Hozzá legközelebb
állók sem értették meg igazán. A fájdalmak embere volt, lelki értelemben és
fizikai értelemben is. Nem volt azonban melankolikus, önsajnálkozó. Nem
volt a tragikum embere, mert minden szenvedését mások megmentésére
fordította és ez értelmet adott minden szenvedésének, melyből majd később
győzelem fakadt. Ezért nem irigyelte a jobb sorsú tanítókat, hanem sorsával
MEGELÉGEDETT maradt.
- "5"-ösök bölcsességét nagyra értékelte. A Hegyi beszédben a bölcsesség
szilárd sziklájának mondta a "boldogságokat". Az Ő szintézise szerint
azonban nem az a bölcs, aki ismereteket halmoz fel és barlangba vonul vele,
hanem aki az igazságot megtalálja és aszerint él az emberek között. Nem
félti ismereteit másoktól és így nem válik fukarrá. Ő valóban szünet nélkül
és fáradhatatlanul adta tovább, amit az Atyától hallott, így lett népének
TANÍTÓJA.
- "6"-osok hűsége Jézusra is jellemző. Nem eltörölni jött a Törvényt,
hanem betölteni. Törvénytisztelő. De nem a betűhöz, hanem a Törvény
szelleméhez, a szeretethez alkalmazkodott. S ha a szeretet úgy kívánta,
felrúgta a Törvényt. Számára a szeretet volt a csúcsérték és nem a
betűrágás és nem is a tekintélytisztelet. Ő nem félt, mert szeretett és
mert szeretett, BÁTOR is volt.
- "7"-esek életörömét nem vetette meg. Részt vett mennyegzős mulatságon,
falánk és borissza embernek mondták sokan. Nem böjtölt úgy, mint vallásos
kortársai. A szenvedést nem kereste, de nem is kerülte. Tudta, hogy az
örömet szenvedés előzi meg: "Ha a búzaszem nem esik a földbe és el nem hal,
egyedül marad, de ha elhal sok termést hoz" (Jn 2,24). "Aki szereti életét
elveszíti azt, aki viszont gyűlöli életét ezen a világon, megmenti azt az
örök életre" (Jn 12,25-26). Ezzel a szintézissel Jézus REÁLIS, de a végső
győzelemben bízni tudó optimista személyiség volt.
- "8"-asok erőssége Jézusban is megtalálható. A társadalomban meglátott,
szeretetet sértő rosszat soha nem hallgatta el, sőt felszínre hozta azokat.
Erőszakra azonban erőszakkal soha nem válaszolt. Kereszthalálában elfogadta
a gyengeséget, a kicsiséget, a legyőzettetés látszatát, a kifosztottságot:
tökéletesen vesztes volt a világ előtt. Ezért illik Rá valóban, hogy
"szelíd és alázatos szívű". A nyolcasok önteltségét szelíd
EROSZAKMENTESSÉGRE SZINTETIZÁLTA.
- "9"-esek békességessége ugyancsak megvolt Jézusban. Az Atyára
hagyatkozott és az ebből forrásozó békesség olyan lelkiállapot, mely nem
függ a külső körülményektől. Ezt a békét hagyta övéire. Ez a béke egyúttal
szüntelen munkálkodást jelent. Ez a béke nem kerüli a konfliktusokat, nem
késztet restségre kényelmes "minden úgy van jól, ahogy van"
állásfoglalásra. Jézus igen aktív MUNKÁLKODÓ volt.
ÖSSZEFOGLALVA: Jézusban a harag IRGALOMMÁ, a büszkeség ALÁZATTÁ, a
csalárdság EGYENESSÉGGÉ, az irigység ELÉGEDETTSÉGGÉ, a fukarság ADÓVÁ, a
félénkség BÁTORSÁGGÁ, az élvhajhászat REALITÁSSÁ, az erőszak
ERŐSZAKMENTESSÉGGÉ, a kényelem MUNKÁLKODÁSSÁ szintetizálódott. Így lett Ő -
a mindenben kísértést szenvedett, mégis bűntelen - ISTEN BÁRÁNYA, aki
minden idők minden emberének összes feszültségét hordozta,
szintézisképessége a bűnt legyőzte: ELVETTE A VILÁG BŰNEIT.
V. MEGVÁLTÁS: A belső késztetések legyőzése
- Amint láttuk: elkerülési törekvéseink következtében belső késztetéseink
hatása alatt állunk. "ÉN"-ünk nem szabad: csapdában, fogságban van.
- E fogság = BŰN lehetetlenné teszi ÖNMEGVALÓSÍTÁSUNKAT.
- A fogságból való kiszabadulás SEGÍTSÉGET igényel.
- A SEGÍTSÉGET nevezzük KISZABADÍTÁSNAK vagy MEGVÁLTÁSNAK.
- A kiszabadítás ára a VÁLTSÁGDÍJ.
- A kiszabadításnak három forrása van:
- Az ember saját maga,
- Embertársaink,
- Isten.
- A kiszabadulás árát - váltságdíjat - mindhárom segítőforrásnak meg KELL
fizetnie.
1. SZEMÉLYES VÁLTSÁGDÍJUNK
- ERŐFESZÍTÉS, ahhoz, hogy ellene tegyünk valaminek. AGERE CONTRA:
komoly figyelmet és energiát követel az embertől. Nem sétamenet ez vagy
csodavárás, hanem "hegynek fölfele" való menetelés, amíg csak élünk. Az
agere contra feltételezi annak ismeretét, aminek ellene kell tennünk:
- ismerni kell saját személyiségünket;
- ismernünk kell személyiségünk csapdáját;
- ismerni kell a "menetelés" IRÁNYÁT.
- Az IRÁNY ismerete kulcskérdés, mert a rossz irányú küzdelem egyre
szorosabbra zárja csapdánk ajtaját.
- Erőfeszítést nem az elkerülési törekvés irányába kell alkalmazni, nem
is a konkrét bűn elkerülésére, mert az személyiség-típusunk következménye,
hanem NYITNI KELL más személyiség-típus felé. Az irányt tévesztett
küzdelem, szélmalom harccá válik és a bűnébe rekedt ember megkeseredik.
- Az agere contra IRÁNYA az enneagramból olvasható ki. Ez az irányulás
személyiség-típusonként a következő:
- "1"-eseknek a hetesek felé kell nyitniuk, mert
elégedetlenségüket a hetesek örök optimizmusa oldja.
- "2"-eseknek a négyesek felé, mert rádöbbennek, hogy nemcsak
másokkal, hanem önmagukkal is kell foglalkozniuk.
- "3"-asoknak a hatosok felé, mert a siker reményében elkövetett
csalárdságuk jó irányba terelődik, mert átveszik a hatosok norma-
tiszteletét.
- "4"-eseknek az egyesek felé, mert nyitottabbá válnak a világra,
önsajnálatra fordított energiájuk a becsületes, kemény munkavégzés irányába
áll be.
- "5"-ösöknek a nyolcasok felé, mert a nyolcasok intenzív életre
való törekvése a közös dolgokban való részvétel felé irányítja őket és így
elszigetelődésre való hajlamuk csökken.
- "6"-osoknak a kilencesek felé, mert arra inspirálódnak, hogy a
betű tekintélye helyett nagyobb súlyt fektessenek saját állásfoglalásaikra.
- "7"-eseknek az ötösök felé, mert gondolkodóbbakká,
megfontoltabbakká, lehetnek és ez elindíthatja őket a mélyebb lelkiség
felé.
- "8"-asoknak a kettesek felé, mert jobban fognak hallgatni szív-
központjukra és a segítőkészség felé irányítja őket a kettesek
szolgálatkészsége.
- "9"-eseknek a hármasok felé, mert ezek siker-orientáltsága
felébreszti szunnyadó képességeiket és bekapcsolódnak a közös munkába.
- Az agere contra kiegyensúlyozottabbá teszi az embert, mert nyílik a
csapda ajtaja, anélkül, hogy alapvető személyiségünkből kiléptünk volna:
csodálatos ÁTALAKULÁSI FOZLAMAT veszi kezdetét.
- Egymásért születtünk. Az agere contra-ban az "ÉN" nyit a másik felé.
- Egymásért születtünk! A MÁSIK ember nyitogatja. "ÉN"-emet - ha
szeret.
- Segíteni is tud - ha ismer.
- Váltságdíjat fizet ő is szabadulásomért: ELVISEL. Elviseli mindazt a
sebet, amit a kiszabadítás fejében éppen a fogságban lévőtől kap.
- Néhány mozzanat a segítés lehetőségeire típusok szerint:
- "1"-esek: a maximalisták. A segítés formájában szerencsés,
ha nem közlő, hanem kérdező formát alkalmaz a barát. Hasznos lehet a finom
ugratás is, annak felismertetésére, hogy viselkedésük nevetséges.
- "2"-esek: az el nem fogadók. Nem a szolgálatukért kell megölelni
őket, hanem akkor, amikor hitelesen mutatják meg önmagukat. Rá kell vezetni
őket, hogy nekik is vannak szükségleteik - hiszen emberek ők is!
- "3"-asok: a sikeresek. Nem tetteiket kell elismerni, hanem
személyiségüket. Enyhe aláértékelés is hasznos lehet. Feltétlen meg kell
mondani, mi az, ami felett nem szabad átsiklani.
- "4"-esek: az önsajnálkozók. Nagy-nagy megértést kell tanúsítani
irántuk. Segít, ha a barát megosztja velük saját perspektíváit.
- "5"-ösök: a barlangból figyelők. Ki kell őket állítani a
színpadra és felszólítani: táncolj! Arra kell sarkallni őket, hogy osszák
meg ismereteiket.
- "6"-osok: a félők. Saját elhatározást kell kicsalni belőlük és
segítséget kell adni a megvalósításhoz. Esetleg megosztani a felelősséget,
hogy bátrabban cselekedjenek. Nagy türelem kell hozzájuk, mert igen nehezen
döntenek.
- "7"-esek: az álmodozók. Felelősségrevonás, számonkérés segíti
őket, hogy közelebb kerüljenek a realitáshoz.
- "8"-asok: a támadók. Csak nagyon erős barát segíthet nekik, mert
a barátot is letámadják. Agresszivitásukat nem szabad átvenni. Egyedül
szelídséggel lehet lefegyverezni őket. Nagy türelmet igényelnek, mert
lételemük a tagadás. A barátnak sem félnie, sem meghátrálnia nem szabad
előttük.
- "9"-esek: az inaktívak. Igénylik, hogy a barát higgyen bennük.
Olyannak kell velük szemben lenni, mint a pumpa, mely elvégzi a
kezdeményező szerepet, hogy aztán csatlakozzanak ők is a közös munkához.
- Jézus parancsa: szeresd felebarátodat, mint önmagadat. Akkor
szeretünk, ha kölcsönös segítséggel vagyunk egymás iránt csapdáinkból való
kiszabadulásunkban. Ez a segítség csak akkor hatékony, ha szeretet az
alapja és mellőzi a sértődékenységet.
- Önmagamnál és barátaimnál is jobban ismer Isten. Legjobb ismerője
minden személyiség csapdájának is.
- Szeret, úgy ahogyan senki más nem szeret, mert Ő maga a SZERETET.
- Szabadulásunkra siet, de a szabadítás árát Neki is meg kell fizetnie.
- Az Ő erőfeszítése a következő:
- MEGTESTESÜLÉS: Elhagyta az isteni miliőt. Felvette emberségünk
minden korlátját és küzdelmét.
- EMBERKÉNT mind a 9 SZEMÉLYISÉGTÍPUST HORDOZTA, ezért mindegyik típus
tézis-antitézis feszültégét elszenvedte és szintézis-képességével a bűnt
legyőzte.
- KERESZTHALÁLT halt, értünk áldozta emberi életét, hogy modellt állítson
elénk - EMBERRÉ válni akaró emberek elé...
- Küzdelme a teljesség hordozója minden szempontból, mert mind a 9
személyiség-típus feszültsége, küzdelme és győzelme valósult meg Benne.
- Váltságdíja mégis csak lehetőség csupán az ember számára, mert a díj
emberi oldala is kifizetendő a szabaduláshoz.
- A megváltás = kiszabadulás belső késztetéseink csapdájából.
- A szabadulás ára = váltságdíj = KÜZDELEM.
- A küzdelem energiát igényel, melyet Isten és ember együtt szolgáltat:
- Emberi erő magában kevés a győzelemhez, mert a személyiség-típus
alakulásra képes csupán, abból teljes mértékben kilépni nem lehet. Így az
ember törekvése ellenére is bűnös marad: ÖNMEGVÁLTÁS NINCS.
- Isten ereje szükséges, de magában csak elvetélt lehetőség, mert
AKARATUNKTÓL FÜGGETLEN MEGVÁLTÁS SINCS!
- A megváltás tehát ISTEN és EMBER együttes, küzdelemben létrehozott
műve. "EMBER KÜZDJ ÉS BÍZVA BÍZZÁL!"
VI. MEGTÉRÉS
- A megtérés akkor következik be, amikor az ember felismeri, hogy
személyes kiteljesedéséhez szüksége van Istenre.
- Ekkor belső energiái irányt váltanak: szent eszmék, erények felé.
- Ez a M E T A N O I A, mely értelmi, érzelmi és végül
ösztönszint sorrendjében megy végbe.
- Az "1"-esek megértik és elfogadják, hogy semmi sem tökéletes, minden
fejlődésben van a világon és a növekedés-lehetőség belső békességet hoz
lelkükbe.
- A "2"-esek megértik, hogy a szeretetet semmivel sem lehet
kikényszeríteni, mert az ingyenes ajándék, így büszkeségük alázattá válik.
- A "3"-asok Isten akaratát a saját akaratuk fölé helyezik és ezáltal
"igaz" emberekké válnak.
- A "4"-esekben az Istennel való egyesülés a nyugalom állapotát termi
meg.
- Az 5-ösöket az isteni gondviselés eszméje a közösségszeretet erénye
felé viszi.
- A "6"-osok Istenben bízva bátorrá lesznek.
- A "7"-esek: az együtt-alkotás értelmi belátása által mértékletessé
lesznek.
- A "8"-asok együttérzővé válnak.
- A "9"-esek a feltétel nélküli szeretet megértése által a szorgalom
erénye felé fordulnak.
- Az ösztönszintű megtérés az értelmi és érzelmi szintű megtérésből
származik. Aki ugyanis Isten kezében él, annak "ÉN"-je a benne lakó Isten
Lelkének ösztönzésére hallgat.
- Váratlan kihívások esetében az "ÉN" ösztönszerűen Isten akarata
szerint cselekszik.
- Annak igazolására, hogy választása valóban helyes volt, három
megtapasztalás szolgál:
ÖRÖM,
TEHER,
ELLENSZENV MINDEN LELKI TEVÉKENYSÉG IRÁNT,
- A megtért ember személyisége megmarad, de valóban virágba borul és
sok-sok termést hoz. Ez az önmegvalósítás folyamata a MEGVÁLTÁS, mely célba
visz és belső örömben, kiegyensúlyozottságban részesít.
BEFEJEZÉS
Segítsen Isten helyes önismeretre; ennek birtokában adjon erőt a
küzdelemhez, részesítsen győzelemben és a megtért = megváltott ember
örömében.