Hans Küng:
Tizenkét tézis a béke lehetőségéről
Ezzel a címmel jelent meg a Chrismon című németországi evangélikus
magazin 2001/11. számában (35-37.l.) Hans Küng professzor tételesen
megfogalmazott értékelése a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után
kialakult világhelyzetről. Az egyebek közt egy közös világethosz
kidolgozásán munkálkodó, neves tübingeni katolikus teológus írását kisebb
rövidítésekkel közöljük. (Szerk.)
- Szolidaritás? Bármennyire együttérzünk, és bármennyire szolidárisak
vagyunk is a terrortámadás áldozatainak hozzátartozóival és az egész
amerikai nemzettel, ebből nem következhet katonai kalandok helyeslése.
Hadihajókkal és repülőgépekkel „háborút” viselni egy terrorista hálózat
ellen – ez olyan kockázatokkal jár, mint a háborúskodás kiszámíthatatlan
kiszélesedése és a nyugatellenes erők összefogása.
- Büntető intézkedések? A terrortámadás tetteseit fel kell kutatni, el
kell fogni (ha szükséges, fegyveres akciókkal), és el kell ítélni. Ezzel
egyidejűleg azonban az Egyesült Államoknak (és Izraelnek) fel kellene
hagynia azzal, hogy elutasítja a hágai ENSZ-törvényszéket.
- Bosszúállás? A nemzetközi jog tiltja a bosszúálló akciókat. A héber
Biblia elve – „szemet szemért, fogat fogért” – és még inkább az
ellenségszeretet keresztény elve ellen vét az, aki ellenfelének „több
szemét és fogát” roncsolja szét: aki tankokkal, helikopterekkel és
rakétákkal támad kődobáló gyerekekre és ártatlanokra. Örvendetes, hogy
Washington időközben elvetette azt a stratégiát, hogy „keresztes
hadjáratot” indítson minden ország ellen, ahol terroristák tartózkodnak,
és ehelyett diplomáciai úton terrorellenes szövetség kiépítésébe kezdett.
A jogtalanságra még nagyobb jogtalansággal válaszoló bosszúállás, a revans
a történelem tanúsága szerint mérhetetlen szenvedéseket okozott a
népeknek. Terrorra nem lehet terrorral, például válogatás nélküli
bombázásokkal válaszolni, hanem csak a jogállam eszközeivel.
- Végtelen igazság? Örülhetünk, hogy katonai akciójának nevét az
Egyesült Államok kormánya az Infinite Justice („Végtelen
igazságosság”) kifejezés helyett inkább az Enduring Freedom („Tartós
szabadság”) kifejezéssel cserélte fel. Már a rómaiak tudták, hogy a jog
és az igazság abszolutizálása embertelen és pusztító következményekhez
vezet (summum ius summa iniuria). A mai világpolitikában senki sem
gondolhatja, hogy apokaliptikus harc folyik a jók („mi”) és a gonoszok
(„ők”) tábora között.
- Civilizációk összecsapása? Huntington elmélete téves, és csak
előítéleteket táplál. Az iszlám terroristák nem keresztény szimbólumokat
vettek célba, hanem az amerikai impérium szimbolikus helyeit, az Egyesült
Államok gazdasági és katonai központjait. Nem „az iszlám” és „a
Nyugat” általános összecsapásáról van szó, hanem intelligens, halált
megvető muszlimok kis csoportjának a merényletéről, akik vallási
indítékaik ellenére főként politikai célokat kívántak elérni.
- Az okok? A következők a legfontosabbak:
- Az arabok ellenszenvet éreznek a Nyugat iránt. Még korántsem gyógyultak
be az európai gyarmatosítás és imperializmus ütötte sebek: Marokkótól
Indonéziáig szinte az egész iszlám világ Anglia, Franciaország, Hollandia
és Oroszország katonai, gazdasági és politikai uralma alatt állt.
- Ellenszenvet vált ki az Egyesült Államok jelenléte a Perzsa-öbölben:
egyrészt a testvéri iraki iszlám nép elleni támadás, másrészt a hatalmas
arányú amerikai jelenlét Mekka és Medina közelében az, ami pálfordulásra
késztette az eredetileg Amerika által felfegyverzett, fanatikus Bin
Ladent. Tovább erősíti az Amerika-ellenességet, hogy Amerika támogat
totalitárius rendszereket is, ahogyan tette ezt Kuvaitban az Öböl-háború
után. Sok muszlim megalázónak és az amerikai hegemónia fitogtatásának
tartja, hogy az Öböl-háború óta több tízezer amerikai katona tartózkodik
az Öböl térségében.
- A muszlimok ellenszenvet éreznek Izraellel szemben, amely szemükben
amerikai hídfőállás az arab világban. Főleg a palesztinok kételkednek az
Egyesült Államok becsületes békéltető szándékában (amelyet találóan
jellemzett Simon Peresz: „52 év alatt az Egyesült Államok Izrael
egyetlen kívánságát sem utasította el”). Ha ötven év alatt nem sikerült
békés szomszédi viszonyt kialakítani Izrael és egy életképes palesztin
állam között, akkor e térségen belül és kívül újból és újból számítani
kell terrortámadásokra. A béke érdekében mindkét félnek engednie kell,
főképpen pedig az erősebbiknek – Izraelnek, amely az Egyesült Államok
támogatásával a Közel-Kelet legerősebb katonai hatalma.
- Iszlám terrorizmus? A muszlimok túlnyomó többsége azonnal az
iszlámmal ellentétes cselekedetként ítélte el az Egyesült Államok elleni
terrortámadást. A muszlimok szerint a terrorizmus az iszlám elfajulása. A
Korán is arra szólít fel, hogy a rosszat jóval viszonozzuk, vagy jóval
hárítsuk el (13. szúra 22), „ellenfeleinkkel a legjobb módon küzdjünk”
(16,125), vagyis békésen. A Koránnak a muszlimok által gyakran idézett
tétele: „A vallásban nincs kényszerítés” (2, 256).
- Dzsihád a Koránban? Igaz ugyan, hogy a Korán kötelességnek
nyilvánítja a harcban való részvételt. De a „dzsihád” nem „szent
háború”, hanem morális „igyekezet”, „fáradozás Isten útján” –
legalábbis így értik ma általában a mérsékelt muszlimok. Az is igaz
viszont, hogy az eredeti forrásokban a „dzsihád” fegyveres harcot is
jelent, s ez felveti a Korán értelmezésének elvi kérdését. Ahogy zsidók és
keresztények régóta foglalkoznak bibliai hermeneutikával, hasonlóképpen az
iszlámnak is szembe kell néznie a modernitás által felvetett kérdésekkel.
- Szemléletváltás a világpolitikában? Sharon és Bush hivatalba
lépése óta a politikai atmoszféra romlása miatt a nyugati iparosodott
országokban sokan új feladatoknak kezdenek a tudatára ébredni:
- az erőszak fokozása helyett annak visszaszorítására kell törekedni;
- nem szabad hozzászokni az izraeliek és a palesztinok közti
konfliktusokhoz, hanem azok megoldásait kell keresni;
- a nyugati elfogultságot és pártosságot fel kell váltania a becsületes
közvetítő magatartásnak;
- konfrontáció helyett minden síkon a bizalmat kell erősíteni;
- nem tünetekkel kell foglalkozni, hanem a terrorellenes küzdelmet a
terror társadalmi és gazdasági gyökereinél kell kezdeni. Ha most hirtelen
milliárdok teremthetők elő katonai és rendőri célokra, akkor arra is
biztosítani kell a megfelelő forrásokat, hogy segítsünk a globalizáció
vesztesein, akik könnyen menekülnek fundamentalista csoportokhoz.
- Világethosz? Sokak számára csak az Egyesült Államok elleni
terrortámadás nyomán vált nyilvánvalóvá a világethosz programjának
sürgető volta: nincs béke az országok között, ha nincs béke a vallások
között, ez utóbbi pedig nem lehetséges a vallások közti párbeszéd nélkül.
Párbeszéd híján nem marad más hátra, mint az erőszak. Nemcsak az iszlám,
hanem a kereszténység, a zsidóság és a keleti vallások esetében is
fennáll a veszély, hogy politikai célokra használják fel a vallást,
aminek következtében vallás és politika robbanásveszélyes keveréke állhat
elő. Szeptember 11-e után azok körében is megnövekedett a vallásközi
párbeszéd és a világethosz iránti érdeklődés, akik korábban elutasító és
tartózkodó magatartást tanúsítottak.
- Muszlimok a világethosz párján? 1993-ban muzulmán képviselők is
aláírták a Világvallások Parlamentjének a világethoszról elfogadott
chicagói nyilatkozatát (vö. Mérleg, 1994/1. 43. sk. l.), amely főleg
Németországban rendkívül pozitív visszhangot váltott ki moszlimok
körében. Az etikai normák közös voltát olyan kiemelkedő személyiségek is
hangoztatták, mint a jordániai Hasszán herceg vagy Khatami iráni
államelnök, aki az ENSZ közgyűlésén már 1998-ban javasolta a civilizációk
párbeszédének napirendre tűzését. Kofi Anan főtitkár felkért 20
prominens személyt, köztük Hans Küngöt is, hogy a nemzetközi kapcsolatok
új paradigmájáról 2001. december 4-én és 5-én beszámolót terjesszenek az
ENSZ-közgyűlés elé, amely majd szavazni fog róla. Ezzel a világethosz
programja az ENSZ szintjén is érdeklődésre talált.
- A nemzetközi kapcsolatok új paradigmája? Az újkori politikát
nemzeti, hatalmi érdekek és presztízs-szempontok határozták meg. Ezzel
szemben ma a regionális kiengesztelődés, megértés és közeledés
politikájára van szükség. Ami az Európai Unió és az OECD keretein belül
két világháború után lehetségesnek bizonyult, annak lehetségesnek kell
lennie a Közel-Keleten és más háborús térségekben is: a konfrontáció, az
agresszió és a revans helyett ma együttműködésre, kompromisszumra és
integrációra van szükség. Ennek feltétele viszont a társadalmi konszenzus
meghatározott alapértékek, alapjogok és alapvető kötelességek
tekintetében. Ezt az elemi világethoszt el kell fogadnia minden
társadalmi csoportnak: hívőknek és nem hívőknek, a különböző vallások,
filozófiák és ideológiák képviselőinek egyaránt.
Fordította: Endreffy Zoltán
Forrás: MÉRLEG 2001/4 - Chrismon (München), 2001/1l.