1. |
Luther szándéka az volt, hogy az egyház üzenetét bibliai alapokra helyezze, külső
formáját pedig kora színvonalára emelje. Az egyház ez idő szerint olyan állapotban van,
amely nem felel meg sem az egyik, sem a másik követelménynek.
|
2. |
A reformáció nem a tizenhatodik század eseménye, hanem ránk váró feladat.
|
3. |
Aki reformálni akarja az egyházat, annak a tartalom kérdéseivel kell kezdenie. Ezen a
ponton azonban nem állhat meg.
|
4. |
Reformátoriak akkor lehetünk, ha tovább építjük a reformátorok művét, nem pedig, ha
konzerváljuk.
|
5. |
A keresztyén hit nem normák és szabályok rendszere, és nem is világnézet vagy tan. A
keresztyén hit az ember és Jézus Krisztus között létrejött bizalmi kapcsolat.
|
6. |
Az olyan teológia képes rugalmas kereteket létrehozni, amelynek egyértelmű a
középpontja. Ha homályos a középpont, a keretek megmerevednek.
|
7. |
Az egyház keretei nem tetszőlegesek. Azokat a középpontnak kell formálniuk, illetve a
kereteknek a lehető leghatározottabban kell a középpontra mutatniuk.
|
8. |
Az új reformáció sok mindenben igazodhat az első reformációhoz. Néhány kérdésben
azonban határozottan túl kell lépnie rajta.
|
9. |
A 21. század embere messzemenően nyitott a vallási kérdések előtt. Kérdéseire azonban
ma nem az egyházban keresi a válaszokat.
|
10. |
Itt az ideje, hogy az egyháznak minden mást megelőzve az Isten-kérdést illetően legyen
tekintélye.
|
11. |
Jézus Krisztus a válasz korunk spirituális éhségére. Ezt azonban nem elég csupán
állítani. Ennek megtapasztalhatóvá kell lennie gyülekezeteinkben.
|
12. |
Gyülekezeteinkben a spiritualitást az odaadásnak, a lelkesedésnek és a kisugárzó erőnek
kell jellemeznie.
|
13. |
Az imádkozásnak legalább tizenöt különböző módja lehetséges – ezekbó1 azonban
többnyire alig ismerünk néhányat.
|
14. |
Egyházunknak spirituális fellendülésre van szüksége.
|
15. |
Az Isten iránti szeretet a protestáns teológia fehér foltja.
|
16. |
Cselekedeteinknél és fáradozásainknál fontosabb, hogy belemerítkezzünk Isten
szeretetébe.
|
17. |
A legfőbb megbízatás, amit Jézus egyházának adott, nem az, hogy gondot viseljen az
emberekre, hanem hogy tanítvánnyá tegye őket.
|
18. |
Jézus Krisztus egyháza nem döntheti el tetszése szerint, hogy akar-e „missziót”
folytatni, vagy sem.
|
19. |
Misszió és tolerancia nem mond ellent egymásnak.
|
20. |
Nincs keresztyénség megtérés nélkül – megtérési élmény nélkül azonban igen.
|
21. |
A megtérés folyamatához hozzátartozik a betagolódás a gyülekezetbe.
|
22. |
Aki közölni akarja másokkal a jó hírt, annak magának is jó hírré kell válnia.
|
23. |
Nem várhatjuk el, hogy az emberek Krisztusra hagyatkozzanak, ha mi magunk nem
hagyatkozunk rá.
|
24. |
Nem missziói rendezvényekre, hanem missziói gyülekezetekre van szükségünk.
|
25. |
Luther tanítása az egyetemes papságról a legfontosabb tényező, ami még ma is
megkülönböztet bennünket a katolicizmustól.
|
26. |
Az úgynevezett „lelkészek” és az úgynevezett „laikusok” közötti különbségtétel nem
biblikus és nem protestáns.
|
27. |
Az egyetemes papságot csak úgy aktivizálhatjuk gyülekezeteinkben, ha az emberekben
szeretetet ébresztünk a Szentírás iránt.
|
28. |
Egyetlen emberben sincs meg az összes képesség, amely ahhoz szükséges, hogy egy
gyülekezetnek csak megközelítőleg is nyújtani tudja mindazt, amire szüksége van.
|
29. |
Minden keresztyén kapott valamilyen kegyelmi ajándékot Istentől – és megkapta a hozzá
tartozó feladatot is.
|
30. |
A gyülekezet vezetésének legfontosabb feladata, hogy hozzásegítse a gyülekezet tagjait
adományaik, képességeik felismeréséhez, és segítse őket, hogy éljenek velük.
|
31. |
A gyülekezetben kinek-kinek azt a feladatot kell ellátnia, amelyre Isten különösképpen
alkalmassá tette.
|
32. |
Az olyan munkatársak, akik Istentől kapott képességeik szerint végzik feladatukat,
nemcsak jól végzik a munkájukat, hanem motiváltan és lelkesen is szolgálnak.
|
33. |
Az egyházban – ellentétben önértelmezésével – majdnem minden ösvényen lelkipásztorok
loholnak.
|
34. |
Egyházunk lelkipásztor-központúsága súlyos teher mind lelkipásztorainknak, mind a
gyülekezeteknek.
|
35. |
Az egyházban és a gyülekezetben betöltött központi szerepüket a lelkipásztoroknak arra
kelt használniuk, hogy ezt a központi szerepüket megszüntessék.
|
36. |
Az újszövetségi gyülekezeteket nem lelkipásztorok, hanem munkacsoportok vezették.
|
37. |
A lelkipásztoroknak el kell dönteniük, hogy mindenkiért, vagy az egészért akarnak-e
tevékenykedni.
|
38. |
A jövő formulája így hangzik: „Lelkipásztor a munkatársakért, munkatársak a
gyülekezetért.”
|
39. |
A jó lelkipásztor elismeri gyülekezete nagykorúságát.
|
40. |
Gyülekezeteink megújulása nagymértékben lelkipásztoraink lelki megújulásán múlik.
|
41. |
Gyülekezeteink vezetése megoldatlan kérdés, amelyet ballasztként cipelünk át az új
évezredbe.
|
42. |
A gyülekezeteket az egyháztanácsoknak (presbitériumoknak) kellene vezetniük. Ezek
azonban túlnyomórészt igazgatási és szervezési kérdésekkel foglalkoznak.
|
43. |
Ahol hiányzik a vezetés, ott nem szabadság uralkodik, hanem az erősebb joga.
|
44. |
A gyülekezeteknek szükségük van valamilyen vezéreszmére, amelyhez igazodhatnak.
|
45. |
A Szentlélek munkája nem szükségtelenné, hanem értelmessé teszi a tervszerű működést.
|
46. |
A jövő egyháztanácsának (presbitériumának) feladata a következő: „víziókat
kialakítani, víziókat továbbadni, víziókat meggyökereztetni”. – Minden egyéb munkával
másokat kell megbízni.
|
47. |
Az Újszövetség tanítása szerint csak olyanok vezethetik a gyülekezetet, akik képesek
azt lelkileg táplálni.
|
48. |
Jézus példát mutatott, hogy miként kell a gyülekezetet vezetni. Nem uralkodott
tanítványain, hanem szolgálta őket.
|
49. |
Gyülekezeteink túlságosan nagyok ahhoz, hogy légkörük személyes és elkötelező erejű
legyen, és túlságosan kicsik, hogy a diakónia, az evangélizáció vagy a spiritualitás
terén kielégítő teljesítményt nyújtsanak.
|
50. |
Az újszövetségi gyülekezetnek két egyenértékű középpontja volt: az istentiszteleti
összejövetel és a házközösség.
|
51. |
Isten nem egy külön, saját épületben lakik, hanem ott, ahol az emberek laknak.
|
52. |
Napjaink házi gyülekezetei nem azonosak az Újszövetség házközösségeivel, de fontos
lépést jelentenek ebbe az irányba.
|
53. |
Nincs még egy médium, amely alkalmasabb lenne rá, hogy emberekei hozzásegítsen ahhoz,
hogy hitre jussanak, a hitben növekedjenek, és hitüket másokkal is megosszák, mint a
keresztyének otthonai.
|
54. |
Különböző körök és csoportok nagy számban vannak gyülekezeteinkben. Mindenekelőtt
azonban teljes értékű kiscsoportokra van szükségünk.
|
55. |
A jövő gyülekezetének nem házi gyülekezetei és hasonló csoportjai lesznek. A jövő
gyülekezete kiscsoportokból fog állni.
|
56. |
Az egyén csak egy teljes értékű kiscsoportban kaphatja meg azt a gondoskodást, amelyre
szüksége van. A kiscsoportok vezetői ezért a jövő pásztorai.
|
57. |
A keresztyén szeretet lényege szerint különbözik minden más szeretettől.
|
58. |
Ha azt akarjuk, hogy az emberek jobbak legyenek, hozzáférhetővé kell tennünk számukra
Isten szeretetét.
|
59. |
Nincs élő keresztyénség közösség nélkül.
|
60. |
A keresztyén gyülekezet a keresztyén ember életének legfontosabb színtere. Ez az ő „új
családja”.
|
61. |
A keresztyén közösség nem annyira eszmény, amelynek elfogadását megkövetelhetjük, mint
inkább feladat, amely elé Isten állított bennünket.
|
62. |
A szeretetteljes légkörű gyülekezetek vonzóvá lesznek.
|
63. |
Gyülekezeteinknek jótékony kontrasztban kell állniuk a társadalom egészével.
|
64. |
Az egyház csak akkor egyház, ha másokért él.
|
65. |
Istentiszteleteink, amelyek valaha mindenkihez szóltak, mára belkörű rendezvénnyé
váltak.
|
66. |
Istentiszteletünk az egyházi zene és a liturgikus hagyomány kettős béklyójában
vergődik. Ha nem sikerül megszabadítanunk tő1e, hamarosan meg is fog szűnni.
|
67. |
Az istentisztelet formái nem alakíthatóak tetsző1egesen, de rugalmasnak kell lenniük.
|
68. |
Az olyan istentiszteletnek, amely inspirálni akarja az embereket, az ő életérzésüket
kell kifejeznie.
|
69. |
Az istentiszteleteknek a közeli jövőben át kell térniük egy többvágányú koncepcióra.
|
70. |
A jövő istentiszteletét nem a lelkipásztor fogja tartani, hanem a gyülekezet fogja
ünnepelni.
|
71. |
Nemcsak ahhoz van szükségünk koncepcióra, hogy miként ünnepeljük, hanem ahhoz is, hogy
miként éljük meg istentiszteleteinket.
|
72. |
Ha nem akarjuk, hogy istentiszteleteink üressé váljanak, be kell illeszteni őket egy
átfogó gyülekezeti koncepcióba.
|
73. |
Az egyház struktúráinak rendkívüli lelki relevanciájuk van.
|
74. |
Felelősek vagyunk a struktúrákért, amelyek között élünk.
|
75. |
El kell döntenünk, hogy mit tartunk fontosabbnak: az egyház külső formáinak megőrzését,
vagy a tartalmi megújulást.
|
76. |
Aki azt akarja, hogy az egyház maradjon meg olyannak, amilyen, az nem akarja, hogy az
egyház megmaradjon.
|
77. |
Az olyan struktúrák, amelyek nem segítik a gyülekezetépítést, hátráltatják azt.
|
78. |
A következő évek zsinatainak az lesz a feladatuk, hogy a gyülekezeteket
tehermentesítsék a jelenleg érvényes szabályok 80%-a alól, a közbeeső időszakban pedig
polgári engedetlenségre szólítsák a gyülekezeteket.
|
79. |
A komplikált struktúrák megbénítják a gyülekezeteket. A jövő jelszava az egyszerűsítés.
Ami nem működik egyszerűen, az egyszerűen nem működik.
|
80. |
Nem egyszerűen struktúrareformra van szükségünk, hanem a struktúrák reformációjára.
|
81. |
A tartományi egyházak legnagyobb erőforrása – a helyi gyülekezet – messzemenően
kihasználatlan.
|
82. |
Számos tartományi egyház jelenlegi, gyülekezetek összevonását szorgalmazó stratégiája
hosszú vagy rövid távon halálosnak bizonyul. Nem kevesebb, hanem több gyülekezetre van
szükségünk.
|
83. |
A helyi gyülekezetek évszázados rendszerét ki kell egészítenie a másfajta
gyülekezetmodellek sokféleségének.
|
84. |
A lelkipásztoroknak nincs szükségük egyetemi végzettségre, és nem szabad hivatalnoki
státust betölteniük.
|
85. |
Az a gyülekezet, amely nem lelkipásztor-központú, egy idő múltán semmilyen más
tekintélyt sem fog elismerni maga fölött. Ez pedig a hívők „egyetemes papsága”
elvének magasabb szintű érvényesítését jelenti.
|
86. |
Nem a gyülekezetek vannak azért, hogy az egyház intézményét szolgálják, hanem az egyház
intézménye van azért, hogy szolgálja a gyülekezetet.
|
87. |
Egyházunkban a hierarchikus viszonyokat és az igazgatási struktúrákat le kell építeni -
- éspedig a lehető leghamarabb.
|
88. |
A jövő gyülekezetének joga és kötelessége lesz a profilalakítás.
|
89. |
A pénzügyi és személyi gondoknál is nagyobb baja egyházunknak, hogy nincsenek álmaink.
|
90. |
Az álmok nem irreálisak, csak egy másfajta realitásban gyökereznek.
|
91. |
Jövőt álmodni az egyháznak annyit jelent, mint életre kelteni gyülekezeteinkben az
őskeresztyénség álmát.
|
92. |
A jövő egyházáról álmodni annyi, mint Isten álmainak nyomába szegődni.
|
93. |
Álmainknak eléggé merészeknek kell lenniük ahhoz, hogy Istennek helye legyen bennük.
|
94. |
Csak álmodni nem elég. Álmainkat tettekre kell váltanunk.
|
95. |
Megálmodni az egyház jövőjét annyit jelent, mint magunkhoz ölelni az újat.
|
96. |
Az egyetlen erő, amely képes valamit jóra fordítani, a hit, a remény és a szeretet
együttes ereje.
|